söndag 13 maj 2018

Visheten vaknar

Visheten vaknar är uppföljaren till En väktares bekännelser av Elin Säfström. Boken är utgiven av Gilla böcker och finns att köpa på Adlibris och Bokus

Tilda är väktare och ska se till att alla väsen som tomtar, älvor och troll i Stockholm uppför sig och att människorna inte upptäcker dem. När vi möter henne i Visheten vaknar är det trollen som börjat bete sig konstigt. Trollens högtid Vishetens dag närmar sig. Då kommer ett stort gammalt troll att vakna igen efter flera hundra år och han kräver ett människooffer. Tilda måste försöka se till att ingen människa blir lidande och komma på ett sätt att söva trollet så fort som möjligt. Samtidigt mår hennes hund Dumpe dåligt och hon oroar sig att han ska dö. Tildas mamma har börjat dejta Stefan som vill att de ska åka på en överlevnadshelg och Hakim som Tilda trodde hon var kär i blir plötsligt svår att umgås med. 

Förstår ni hur spännande det skulle vara att leva i en värld fylld av tomtar som tar hand om oss, troll som hittar på hyss och älvor som dansar? Fast enligt Tilda verkar det ganska jobbigt också. Hon har ett stort ansvar på sina axlar och mycket att stå i. Jag tycker verkligen att Elin Säfströms böcker om Tilda sticker ut från mängden. Det är varken en fantasybok eller en vanlig ungdomsbok utan en ungdomsbok med fantasyinslag vilket gör den unik. Ingen annan bok jag läst liknar En väktares bekännelser och Visheten vaknar. Jag gillar verkligen blandningen mellan vardag och väsen. Man får både ta del av Tildas vardag gällande att hålla kolla på alla rådare, men också i skolan där det handlar om plugg, kompisar och kärlek. Jag kan känna igen mig mycket i Tilda samtidigt som hon har en helt annan vardag än mig och jag uppskattar verkligen att läsa om henne. 

Jag rekommenderar verkligen En väktares bekännelser-trilogin till alla från 12 år ungefär. Många skulle gilla dem och dessutom är den lätt att läsa. Kapitlen är korta och det går snabbt att ta sig fram i böckerna. De är aldrig tråkiga och man vill hela tiden fortsätta läsa. 

När jag fick Visheten vaknar hemskickad hade Elin Säfström skrivit i boken att hon hoppades att jag överraskades även av den här boken. Det gjorde jag sannerligen! Hon överträffade mina förväntningar än en gång och jag gillade verkligen boken! Det är så coolt att Elin Säfström lyckats få med både fantasy, vardag, tonårsliv, vänskap, kärlek och humor i en och samma bok. Jag ger Visheten vaknar 4 av 5 ugglor!

1 kommentar:

  1. Tack, Agnes! Så himla härliga ord för en författare att höra!

    SvaraRadera