tisdag 23 juni 2015

Intervju med Åsa Larsson - En av författarna till PAX

Åsa Larsson är en författare som har skrivit deckare för vuxna och nu är hon aktuell med urban-fantasy serien PAX för barn 9-12 år. Den har hon skrivit tillsammans med Ingela Korsell Som jag tidigare har intervjuat. Bilderna i böckerna är illustrerade av Henrik Jonsson och här kan du läsa min intervju med honom. Nu kommer en intervju med Åsa Larsson.


Vilken bok skriver du och Ingela just nu?
Just nu skriver vi Gasten. En oskyldig lek öppnar väg för ondskan från andra sidan. Ett luciatåg förvandlas till en mardröm. Och Viggo och Alrik tar äntligen hämnd på Träslöjds-Thomas.

Vem är din favoritkaraktär i Pax-böckerna? Beskriv personen och berätta varför du gillar just den karaktären.
Jag gillar Viggo bäst. Kanske för att han liknar min son Leo när han var i samma åder. Klättrar, babblar, säger "kolla, mig, kolla mig" hela tiden. Och Leo håller på med kortmagi. Viggo lär sig myntmagi. Det lustiga var att fast vår tecknare Henrik aldrig hade träffat eller sett Leo när han tecknade Viggo, så blev de lika. Både i klädstil och frisyr. Det var så underligt.

Vilken bok läser du just nu?
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser.

Berätta om din favoritbok.
Det finns ingen bok som jag kan utnämna till favoritbok. Det växlar hela tiden. Det är som med musik, ibland behöver man nåt som gör en glad och piggar upp, ibland vill man bli underhållen, ibland vill man läsa nåt allvarligt, ibland är man nedstämd och vill ha tröst, ibland vill man läsa sorgliga historier och gråta (jag älskar att gråta till filmer och böcker).

Var hämtar du din inspiration?
Från saker som människor berättar. Från sådant jag läser. Det händer mycket i mitt huvud när jag går med min hund i skogen (inte när jag springer, för då orkar jag inte tänka). Jag vaknar ofta på nätterna och ligger och tänker på den bok jag håller på med för tillfället, jag har ett anteckningsblock och penna vid sängen, så att jag kan skriva ner bra idéer. När jag kör bil kommer jag också på många bra idéer.

Vilket är ditt bästa tips för att skriva en spännande text?
Att läsa om en text man själv tycker är spännande och försöka klura ut varför man läser fort, vill vända blad och inte kan vänta på att se hur det ska gå. Jag har lärt mig mycket om skrivande genom att läsa om böcker som jag gillar och tänka på hur författaren har gjort.

När kommer nästa Pax-bok och vad kommer den att handla om?
Den kommer till hösten. Se vad Gasten handlar om under första frågan.

Tack Åsa för att du ville vara med på intervjun och hoppas att ni gillade den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar