måndag 18 maj 2015

Intervju med Henrik Jonsson - Illustratören till PAX-böckerna

Henrik Jonsson har illustrerat PAX- böckerna som jag skrivit om tidigare. Nu ska du genom den här intervjun få veta mer om honom och hans sätt att jobba med bilderna.

Vilken Pax-bok illustrerar du just nu?
Nu ska jag snart börja teckna Gasten som är den femte boken i serien. Det ska bli riktigt spännande. Just i detta nu sitter jag och tecknar en serie till Fantomen-tidningen. Pax är det jag jobbar med största delen av året, men jag brukar teckna många andra serier vid sidan av också.

Hur lång tid tar det att illustrera en bild till en av Pax-böckerna? Det brukar vara olika, men ca. 16-20 timmar spenderar jag nog från skiss till färdig illustration. Jag är väldigt noggrann när jag tecknar och eftersom jag är rätt ny och ung som illustratör och serietecknare håller jag fortfarande på att lära mig och kommer förhoppningsvis fortsätta att bli bättre. I början kunde jag sudda och sura länge innan jag blev någorlunda nöjd. Nu känner jag mig lite säkrare med penna och pensel.

Vad tycker du är roligast att teckna och varför? 
I Pax-böckerna är det så klart alltid kul att teckna alla monster och väsen. Imparna är favoriter, och de är ju ett återkommande element i böckerna. Impen i kattmössan som man kan läsa om i Mylingen gillar jag. Jag hade väldigt kul med Mylingen också. Ville verkligen göra Mylingen läskig eftersom jag själv tyckte sånt var spännande när jag var 9-12 år. Det tycker jag ju fortfarande också. Även om jag ibland tittar bort när det blir lite för läskigt eller spännande på film. Jag är nog lite av en fegis egentilgen. :)
Nytillskottet Iris är också en favorit bland personerna i de nya böckerna. Jag gillar henne. Hon är lite "punk" och mystisk, vilket är roligt att teckna.

De känslomässiga scenerna, som när Alrik pratar med sin mamma i telefon i Grimmen, är nog min favorit bland alla bilder.
 
Vart hämtar du din inspiration? Jag läser mycket serier av tecknare och författare jag gillar. Åsa och Ingela är också bra att ha för det är så peppande och roliga att jobba med och deras entusiasm och skaparglädje smittar alltid av sig. Vi är alla lite nördiga och det är perfekt när man ska jobba ihop.

Annars så brukar jag lyssna mycket på musik för att komma in i rätt "mood". Jag gör listor med låtar som passar som soundtrack till den scen jag tecknar. Sedan försvinner jag alltid in i det och allt spelas upp som en film i huvudet medan jag ritar.

En bild på Henrik när han sitter och tecknar.
Min kompis Oscar Hjelmgren, som också är en grym serietecknare, och jag brukar ha filmkvällar där vi sitter och diskuterar och berättar om våra serier och idéer. Det är väldigt värdefullt att ha någon man kan spåna idéer med vars input man respekterar och kan ha nytta av.
 
Vem är din favoritillustratör?
Oooh, det finns många! Jag kan nämna ett några som varit inflytelserika för att få mig att falla för seriemediumet. När jag läste Fantomen var det Hans Lindahl som tecknade det första äventyr jag läste. När jag läste Spider-Man var John Romita och Gil Kane favoriter och Fantastic Four-tecknaren John Byrne var en stor influens också.

På senare år har Mike Mignola (Hellboy), Al Williamson (Agent X9) och Sean Gordon Murphy (The Wake, Punk Rock Jesus) varit tecknare jag kikar mycket på. Aaah, det finns för mycket bra!!!

Brukar du rita händelser ur ditt liv eller tecknar du bara genom jobbet?
Med min egna svenska superhjälteserie "The Norseman" så finns det många grejer som influerats från mitt eget liv, min uppväxt, släkthistoria och platser jag har en relation till. Även om The Norseman är ett jobb jag gör och som publiceras som biserie i Fantomen är det också ett slags fritidsnöje att skriva på och teckna.

När jag tecknar Mariefred i Pax så ser jag till att besöka alla platser så att jag kan ta foton och titta på medan jag tecknar och få det att se ut som det faktiskt gör på gatorna Alrik och Viggo springer runt på.

Jag jobbar nästan dygnet runt dock. Vill ju att Pax-böckerna ska komma ut snabbt! :)
 
Här är 5 lästips från Henrik:
1. Anya's Ghost, av Vera Brosgol
2. Ms. Marvel: No Normal, av G. Willow Wilson, Adrian Alphona & Jacob Wyatt
3. Archie: The Married Life, av Michael Uslan, Norm Breyfogle & Fernando Ruiz
4. Sword princess Amaltea, av Natalia Batista
5. Nova: Origin, av Jeph Loeb & Ed McGuinness
 
 


Hoppas att det var kul att läsa intervjun och ha det så bra!

3 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om Henrik och hur han arbetar. Väldigt intressant.

    SvaraRadera
  2. hej
    kul att veta lite. För mitt skolarbete-. lol student choice på engelska skolan i eskiklstuna

    SvaraRadera