tisdag 15 maj 2018

Långhelg med läsning, bio och Junibacken

En långhelg är över nu och snart är det sommar. Jag har haft en fin helg fylld med läsning, bio, Stockholmsbesök, plugg, träning och sol. I dagens inlägg tänkte jag berätta lite om det jag gjort och framförallt det jag läst.

Jag håller fortfarande på att läsa Sekten som återuppstod av Mariette Lindstein som jag läst ett tag. Anledningen till att det tagit så lång tid för mig att läsa den är att jag parallellt med den läst en del annat. Det är andra delen om Sofia och sekten och jag tycker att den är bra! Vi läste den första boken med min bokcirkel på skolan och jag blev sugen på att fortsätta läsa trilogin. Kanske skriver jag ett inlägg om den när jag läst ut den eller så skriver jag ett helt inlägg om hela trilogin lite senare. Under helgen har jag också läst några av novellerna från Novellix senaste släpp med feelgoodnoveller som jag fick för några veckor sedan. Bland annat har jag läst Jojo Moyes och Sophie Kinsellas noveller. Det är ett väldigt bra sätt att upptäcka nya författare med noveller tycker jag! Dessutom är alltid novellerna från Novelix otroligt fina! Jag har också lyssnat klart på Never let me go av Kazo Ishuguro som vi ska prata om i min bokcirkel. Så nu kan jag säga att jag läst en Nobelpristagare! Det var en väldigt bra bok med en intressant historia! 

Novellboxen med ett fint kort och Sekten som återuppstod! 
Förutom läsning har jag hunnit med mycket annat! I torsdags tränade jag, pluggade och läste ut en hemlig sak som fick mig att gråta. På kvällen var jag på bio med en kompis, vi såg Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Den handlar om en tjej som får ett brev från en som hittat en av hennes böcker och har ett litteratursällskap på ön där han bor. Hon åker dit för att träffa dem och luskar reda på deras historia som är väldigt speciell. Jag tyckte mycket om filmen, den var fin och hade en bra handling och det är ju alltid kul med filmer och böcker som handlar om böcker!


I fredags tog jag tåget till Stockholm och träffade Johanna! Hon är en jätteduktig bokbloggare som pratar om kultur på många medier. Vi har träffats några gånger tidigare på olika bloggevent men det här var första gången vi umgicks en lite längre stund, vilket var jätteroligt! Johanna tog med mig till Junibacken som jag älskar! Det är så himla fint och mysigt! Jag rekommenderar verkligen ett besök dit oavsett om du har barn eller inte. Vi fikade med havsutsikt och pratade massor om böcker. Sedan kollade vi in Junibackens fina bokhandel och åkte sagotåget. Sagotåget är jättefint och det bästa är att det är Astrid Lindgren som berättar historian. Utanför finns en staty med Astrid som vi såklart tog kort vid! Efter att ha besökt Junibacken promenerade vi till Rosendals trädgård som var jättefin och fortsatte sedan in mot stan. Vi åt glass och sedan åkte jag hem igen. En fantastisk dag och det var så kul att träffa Johanna! In och läs hennes blogg och kolla in hennes youtubekanal, hon är så inspirerande!



Resten av helgen blev det hemmahäng vilket inte är fel det heller! Nu laddar jag inför slutspurten i skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar