torsdag 8 juni 2017

Tre ungdomsböcker

Idag hade jag tänkt att skriva lite om tre stycken ungdomsböcker jag läst den senaste tiden, men inte kommit mig för att recensera. Jag vill skriva om böckerna här på bloggen så jag tänker att det här får bli ett samlat inlägg med lite kort om böckernas handling och ett kort omdöme. 

Tappa greppet av Katarina von Bredow
En fristående fortsättning på Släppa taget som handlar om ett gäng estetiska nior. I Tappa greppet är det Hampus som är huvudperson, han har alltid varit bästa kompis med Viktoria och nu vet hon plötsligt att han är kär i henne. Allting rubbades när orden slank ut ur hans mun och rätt som det var vet de inte alls vart de har varandra. 

Jag älskar verkligen Katarina von Bredows böcker och hade därför höga förväntningar på Tappa greppet. Men jag tyckte inte att den berörde mig lika mycket som hennes tidigare böcker. Den var lite seg och det hände liksom inget nytt, jag tyckte inte heller att boken var lika känslosam som hennes tidigare böcker har varit. 





Egentligen brukar inte Bredows böcker vara så händelserika, de handlar om vardagen, men jag fastnade inte riktigt i den här boken eftersom att jag hade svårt att relatera till Hampus som spelade datorspel mest hela tiden. Dock tror jag att boken kan tilltala många andra som har liknande intressen som honom. Jag gillar i alla fall att det är en kille som är huvudperson i en bok om känslor, det känns lite nytt, trots att det absolut inte borde vara så. 

Det bästa med Katarina von Bredow är att alla karaktärer ur alla hennes böcker går på samma skola, hänger på samma café och går genom samma park. Det gör att man kan känna igen sig från tidigare böcker. I hennes serie för mellanåldern är karaktärerna ur den här Släppa taget och Tappa greppet "de stora högstadieeleverna" och i Tappa greppet nämns några av karaktärerna från böckerna från de yngre barnen. Det är roligt tycker jag! 

När vi möttes av Anna Todd

Det här är första delen i en serien After som består av fyra böcker. Vi får här träffa Tessa som börjar sitt första år på collage. Hon är en tjej som älskar att läsa, pluggar mycket och har ett stort kontrollbehov. Första dagen på college träffar hon sin rumskamrat Steph som är hennes raka motsats, en tjej som festar mycket och har kroppen tatueringar och piercingar. Tessa möter även Steps lika vulgära kompisar, bland dem finns Hardin. Trots att Tessa där hemma har en perfekt pojkvän därhemma är det något som gör att hon dras till Hardin. 

Jag har länge velat läsa den här serien eftersom att många har tipsat mig om den och trots att böckerna är tegelstenstjocka tog jag mig an första delen för några veckor sedan. I början tyckte jag att den var lite seg, men ju längre in jag kom i boken, desto mer fast blev jag. Boken bestod av korta kapitel, fyllda av händelser och den var oerhört svår att släppa. Att läsa När vi möttes var som att åka en berg- och dalbana känslomässigt och boken tog verkligen tag i hjärtat. Jag levde som i trans under veckan jag läste den här boken och tänkte mycket på hur det skulle går för Tessa och Hardin. Det enda jag vill göra nu är att sträckläsa hela serien, men först måste jag ta i tu med några recensionsexemplar. 

Tamika och medicinmannens arv av Anna Nilsson Spets 

Den här boken fick jag av Tin från Vombat förlag på Stockholms litteraturmässa och den har legat och väntat på mig sedan dess. Det första jag slogs av när jag såg boken var det otroligt fina omslaget, det gjorde mig nyfiken. Och eftersom att den handlar om Afrika tänkte jag att det kunde vara intressant att läsa om hur det är att leva där.

Man får genom hela boken läsa om fjortonåriga Tamikas liv. Han lever med sin morfar dom är medicinman i Tanzania. Medicinmannen finns för att bota sjuka människor och alla förväntar sig att Tamika ska ta över efter sin morfar. Men Tamika älskar att måla, det är det enda han vill göra. När det värsta som kan hända sker ger sig Tamika ut på en jakt för att söka sitt ursprung. Boken var verkligen annorlunda mot andra böcker jag har läst och det var spännande att läsa om en annan kultur. Jag fick bra förståelse för hur det är att leva i Tanzania och jag tyckte att det var bra att boken tog upp ämnen som till exempel utanförskap. Dock tyckte jag att det tog granskar långt tid innan själva äventyret i boken började. I första delen av boken hände det inte så mycket, utan spänningen kom efter halva boken. Men jag tror ändå att det man får redan på i början av boken är nödvändigt för att man skulle kunna förstå allting. Jag är så glad att jag fortsatte läsa boken, för slutet är så fantastiskt som det kan bli. Det berörde mig verkligen och ändrade hela min uppfattning om boken. I det stora hela skulle jag rekommendera boken, kanske inte till de som är ute efter action, men absolut till den som är sugen på att läsa om hur det är att leva i Afrika.

1 kommentar:

  1. Hmmm, har rätt svårt för Katarina Von Bredows böcker faktiskt :/
    http://bokrelaterat.blogspot.se/

    SvaraRadera