tisdag 13 juni 2017

Sommarboktips

Idag var jag på Eskilstuna Stadsbibliotek på deras sommarbokträff och pratade blogg och böcker. Det var jätteroligt, tack till alla som kom! Många bibliotek anordnar Sommarboken då man ska läsa ett antal böcker under sommaren, skriva om dem i ett häfta och lämna in det för att få en bok i present. På Eskilstuna Stadsbibliotek har dem en sommarbokträff varje tisdag där man pratar böcker och boktips genom olika teman. På den första träffen idag var jag inbjuden att komma och prata om min blogg och ge boktips. Eftersom att jag fick en förfrågan av en som var där och jag tänker att många behöver boktips inför sommaren, tänkte jag dela med mig av en lista med böckerna jag tipsade om på bokträffen! Varsågoda!

För 6-9 år och yngre: 
Jördis-serien, Elin Lindell
Skorstensjul, Mårten Sandén
Våffelhjärtat, Tonje och det hemliga brevet, Maria Parr
Sagasagor, Josefine Sundström
Veterinär Vims - valarnas återkomst, Tanja Matila
Monstret i natten, Mats Strandberg 

Jag och min kompis Saga testade på Blackout
poetry och Kylskåpspoesi efter sommarbokträffen!
För 9-12 år:
Det magiska hjärtat, Kristina Ohlsson
PAX-serien, Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson
Katarina Genars böcker
Sub-rosa-detetkiverna, Veronica von Schenk
Djupgraven, Viveca och Camilla Sten
Brorsan är kung, Jenny Jägerfeldt
Balladen om en bruten näsa, Arne Svingen
Noel och den magiska önskelistan, Janina Kastevik 
Om jag får stanna, Kajsa Gordan

För ungdomar: 
After-serien, Anna Todd 
Om jag var din tjej, Meredith Russo 
Tio över ett + Agnes-serien, Ann-Helén Laestadius
Ordbrodösen, Anna Arvidsson
Du, bara, Anna Ahlund
Vi är en, Sarah Crossan 
Jag ger dig solen, Himlen börjar här, Jandy Nelson
Ingen normal står i regnet och sjunger, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, Sara Ohlsson
Girl online, Zoe Sugg
Stanna, Flora Wiström
Strimmor av hopp, Ruta Sepetys
Emanuel-serien, Åsa Asptjärn
Godnatt mister Tom, Michelle Magorian
Tisteltankar, Annette Eggert

Fakta/biografi:
Nordiska väsen, Johan Egerkrans
Astrid Lindgren, Bjorvand Aisato
Ja, jag har mens hurså?, Clara Henry 
Ibland mår jag inte så bra, Therese Lindgren 
Börja skriva!, Annika Nasiell och Maria Sröm

Förutom sommarbokträffen var jag på Ingenting och allting på bio idag md två kompisar. Det är en ny film baserad på en bok av Nicola Yoon. Filmen var sååå bra och härlig, ni måste se den och läsa boken! Men mer om det i ett annat inlägg!

Jag fick också veta idag att Ulf Stark har gått bort. Jag blev jätteledsen över det, han har skrivit så många fantastiska böcker och det kom väldigt oväntat. Vila i frid! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar