lördag 12 november 2016

Augustpriset 2016: Intervju med Ann-Helén Laestadius

Ann-Helén Laestadius har skrivit ungdomsromanen Tio över ett som är nominerad till Augustpriset i kategorin Årets svenska barn och ungdomsbok. Boken handlar om Maja som bor i Kiruna, hon och hennes familj måste flytta eftersom att det ligger en gruva under staden. Hon är rädd för att staden ska rasa, men ingen förstår hennes rädsla. Mycket snurrar runt i hennes huvud, hockeykillen Albin och att bästa kompisen Julia ska flytta till Luleå. Väldigt bra bok! Här kommer en intervju om Augustpriset, Tio över ett, skrivande och mycket mer!

Stort grattis till nomineringen i Augustpriset 2016! Vad betyder det för dig att ha blivit nominerad?
Tack så mycket! Det är en stor ära att bli nominerad, faktiskt det största som hänt mig som författare. Jag är jätteglad och stolt! Jag hoppas att nomineringen ska leda till att fler läser mina böcker och att det i sin tur innebär att intresset för Kiruna, tornedalingar och samer ökar.  



Hur skulle du beskriva din bok,Tio över ett, för någon som inte läst den?
  Det är en berättelse om kärlek, vänskap och tonårsångest. Den handlar om att tvingas till förändringar som man inte är redo för. Min huvudperson Maja påverkas av den stora flytten av Kiruna. Hon är rädd för att stan ska rasa när gruvbolaget spränger under jord och hon är ledsen över att behöva flytta från sin bästa kompis. Dessutom är hon hemligt förälskad i en hockeykille och de möts på ett speciellt sätt.


Varför tror du att just din bok har blivit nominerad till Augustpriset? Vad är det som gör att den utmärker sig?
Juryn gav mig beröm för att jag flätat ihop allt från kärlek och vänskap till psykologi och en bygd i förändring och det är nog en rätt träffsäker beskrivning. Jag vill berätta om hur det känns när ens hem och stad förändras och rivs. Samtidigt vill jag berätta om hur det är att vara ung och må dåligt av oro. Jag minns själv hur det var att vara tonåring och jag tror att det märks att jag tar ungas känslor på allvar. Sedan är det ju förstås rätt spektakulärt att en stad ska flytta så det skapar en extra spänning i historien.
 

Din bok, Tio över ett, handlar mycket om Kiruna, staden som måste flyttas på grund av den stora gruvan som finns under marken. Varför var det så viktigt för dig att skriva om det? Vad vill du förmedla med boken?
Jag är född och uppvuxen i Kiruna och även fast jag numera bor i Solna så räknar jag Kiruna som mitt hem och jag är för alltid kirunabo. Jag är väldigt ledsen över att så stora delar av Kiruna måste rivas och jag ville skriva om hur det känns. När jag var hemma i somras hade de rivit ner många hus i området som jag växte upp i och det var hemskt att se. Det är en stor sorg att ens plats och hem försvinner. Jag tror att rötter och var man hör hemma är jätteviktigt.
 

Maja, Julia, Albin och de andra karaktärerna känns så verkliga tycker jag. Vad har du inspirerats av till dina karaktärer?
Tack! Vad kul att du tycker det! Jag har faktiskt inspirerats av mina egna minnen från högstadiet och jag har kvar alla mina dagböcker från den tiden. Det har varit både roligt och jobbigt att läsa dem. Jag är också ofta ute på skolor och föreläser och då passar jag på att iaktta hur eleverna är med varandra och jag lyssnar på vad de pratar om. Sedan har jag kusinbarn och en son som är i 12-14 årsåldern och de inspirerar mig också. Maja påminner mycket om mig själv när jag var i tonåren. Jag var också rätt orolig av mig och det är ganska jobbigt att vara det. 
 

Jag tyckte att Tio över ett, var väldigt fint skriven. Vad är ditt bästa skrivtips?
Tack igen! Vad glad jag blir! Mitt bästa tips är: gräv där du står. Jag tror på att skriva historier som utspelar sig på platser som man känner väl till. Små byar och ovanliga eller annorlunda områden kan vara de allra bästa platserna att skriva om eller använda sig av i sin historia. Jag tycker också att det är viktigt att ha en synopsis, där man har skrivit ner hela sitt manus i korta drag från början till slut. Fast man behöver sen inte alltid följa den. När jag väl sätter mig ner och skriver brukar storyn förändras, men det är ändå skönt att ha en plan att kunna gå tillbaka till. Jag tycker också att bokens början är väldigt viktig för att dra in läsaren direkt. Var inte rädd för att börja mitt i en spännande/sorglig/galen händelse. Ett annat tips är att läsa sin text högt för då hör man om det låter bra, särskilt hur dialogen låter.
 
Jag är 14 år och har precis som Maja författardrömmar. Hade du också det när du var i min ålder?  Vad fint att du vill bli författare. Det hoppas jag verkligen att du satsar på för det är världens roligaste jobb. Jag ville bli författare redan innan jag kunde läsa och skriva och så fort jag kunde det började jag skriva mina egna historier. Jag skrev nog som mest i åldern 10-16 år. Jag hade två yrkesdrömmar som barn, journalist och författare, och jag lyckades uppnå båda. Har man en dröm och verkligen satsar allt och tror på det man gör så lyckas man oftast. 

Du är både författare och journalist, hur har journalistyrket hjälp dig som författare?

Ibland får jag idéer när jag gör intervjuer med spännande personer som jag sedan använder i mina böcker. Till exempel i min fjärde bok om sametjejen Agnes (Hitta hem) finns en händelse direkt hämtad från en verklig historia. Fast förstås omskriven för att vara fiktiv. En annan fördel är ju att jag är van att skriva och dessutom fort. När jag jobbar på en bok kan jag skriva tio-tjugo sidor på ett par timmar. 
 

Vad är det bästa med att vara författare?
Att jag får skapa mina egna världar. Att jag får berätta om det som är viktigt för mig, som hur det är att vara same och hur det är att vara rädd och orolig när man egentligen vill vara som modigast. Jag får ofta mejl av läsare som skriver att de känner igen sig i mina böcker och att det jag skriver hjälpt dem på olika sätt och det är nog det finaste betyg man kan få. Jag vill stärka alla unga i att våga vara sig själva och inte låta någon säga att man inte duger som man är. 

Av alla böcker som finns, vilken bok önskar du att det var du som skrivit?

Vilken underbar fråga. Det finns flera. To kill a mockingbird av Harper Lee. Blonde av Joyce Carol Oates. Mörka platser av Gillian Flynn. 

Slutligen, vad tror du att nomineringen kommer att ge för möjligheter för dig i framtiden? Har du någon ny bok på gång?

Jag skulle väldigt gärna se att mina böcker blev översatta till fler språk så att jag fick läsare ute i världen. Jag hoppas också att det ska leda till att jag får fortsätta skriva böcker hela livet. Ja, jag har en ny bok på gång men den är lite hemlig än så länge. Jag kan i alla fall säga att den utspelar sig i Kirunatrakten och har killar i huvudrollen.

Tack så mycket Ann-Helén för att du ville vara med i intervjun och hoppas du som läste tyckte det var intressant!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar