tisdag 29 november 2016

Augustpriset 2016: Augustgalan

Igår var det den stor, ärofyllda dagen då vinnarna till årets Augustpris tillkännagavs. Jag var där som Augustambassadör och det är jag otroligt glad över! Efter detta kommer jag att gå runt med ett leende på läpparna ett långt tag framöver. Augustgalan var ett fint ordnat event och en upplevelse utöver det vanliga. Nu ska jag berätta för dig om min fantastiska dag!
Jag utanför Konserthuset.
Jag åkte till Stockholm med min mormor på eftermiddagen. Vi strosade runt på stan en stund innan det var dags att gå in i Konserthuset på Hötorget där galan skulle äga rum. Utanför träffade jag Ylva Karlsson som hade skrivarlägret jag var på i somras. Henne pratade jag med en stund och det var väldigt trevligt!

Jag hämtade pressakrediteringen och vi fick en liten fördrink. Jag pratade lite med några andra Augustambassadörer och bloggare. Bland annat Katta och Sofia från En förbannad podd, Clara från Raslösheten, Eva från Boktokig, Paula från Prickiga Paula och Johanna från Sincerely Johanna. Det var kul att få prata lite med dem om deras förväntningar. I folkvimlet syntes även ett flertal kända ansikten, P. O Enquist och Ulf Stark är bara några.


Sedan var det dags för själva galan att dra igång. Jag och alla andra ambassadörer satt på balkongen och hade väldigt bra platser! Här är jag och i bakgrunden Prickiga Paula, Mona och Katta och Sofia som vinkar till Johanna i bakgrunden!

Galan leddes av Niklas Strömstedt och det tyckte jag verkligen att han gjorde bra! Han förde ett genomtänkt tal genom hela kvällen och det bjöds även på lite musik. De började med att dela ut Lilla Augustpriset som gick till Sigrid Nikka som skrivit novellen Då rallarosen blommar.

Sedan fortsatte de med fackboksklassen, då var det en person som presenterade varje bok innan vinnaren presenterades. Och vinnaren av Årets svenska facklitterära bok blev Gutenberggalaxens nova, av Nina Burton.

Efter det var det dags för den bästa kategorin av dem alla, barn- och ungdomskategorin! Spänningen var olidlig uppe på våran balkong då alla hejade på Tio över ett. Niklas Strömstedt öppnade det gyllene kuvertet och sa: "Augustpriset 2016 i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok tilldelas....". Trumvirvel, pirr i magen, andningsuppehåll. "Tio över ett, av Ann Helén Laestadius! "Wohooo! Det jublades rejält uppe hos oss. Finaste Ann-Helén iklädd blå samedräkt sprang upp på scenen hoppandes av lycka och höll ett jättefint tacktal! Oj, vad kul!

Efter det spelade det för mig ingen roll vad som skulle hända, oavsett vad skulle jag vara lycklig! Tio över ett vann! Otroligt! Men galan fortsatte och Årets svenska skönlitterära bok gick till De polyglotta älskarna, av Lina Wolff.

Vinnarna: Sigrid Nikka, Nina Burton,
Ann-Helén Laestaduis, Lina Wolff

När galan var slut fick press komma upp på scenen och ta bilder och prata med vinnarna. Jag och de andra ambassadörerna gick upp och tog lite bilder och sedan ville jag gratulera Ann-Helén! Så jag stod där och väntade medan hon belv intervjuad. När hon var klar såg hon mig och frågade om det var jag som var Agnes och det var det såklart! Jag gratulerade henne och fick en kram. Hon sa också att hon hade läst det jag skrivit om henne på bloggen och det betydde mycket för henne. Då blev jag ännu lyckligare och leendet spred sig enda upp till öronen!

Vi gick ut i vimlet och åt supétallrik. Det var tungt och lite krångligt, men gick rätt så bra. Det godaste var chokladpralinerna till efterrätt. Vi minglade runt och det fina med den här tillställningen tyckte jag var att alla var på samma nivå. Oavsett om du är kändis, pristagare, journalist, bloggare eller en vanlig hederlig bokälskare befinner alla sig på samma plats. I vimlet fanns Nour El-Refai, Niklas Strömstedt, Tara Moshizi, Ulf Stark och många fler. Jag pratade mest med de andra bokbloggarna och sedan gick jag också fram till Ann-Helén Laestadius igen. Jag tog en bild med henne och fick också hålla i Auguststatyetten. Den var oerhört tung! 


Det var flera som kom fram och gratulerade mig och jag förstod först inte varför. Men sedan kom jag på att de måste ha trott att det var jag som vann Lilla Augustpriset, det får man väl hoppas att jag gör någon gång, men än så länge är jag för ung för att ställa upp...

Jag hade en underbar kväll och somnade med ett leende på läpparna! Det roligaste var att Ann-Helén vann! Superkul! Jag vill också tacka Augustpriset för att jag har fått förtroendet att vara August-ambassadör! Det är en stor ära för mig, jag har fått lärt mig mycket vara med om saker jag annars aldrig skulle ha varit. Det betyder otroligt mycket för mig att få representera Augustpriset och att jag har fått det förtroendet. Tack Augustpriset och alla andra jag träffade igår! Och återigen, grattis Ann-Helén!

4 kommentarer:

  1. Hej Agnes! Nu har jag skrivit till dig flera gånger men det verkar som att mina kommentarer försvinner i cyberrymden. Gör ett nytt försök. Jag ville bara gratulera dig till att ha gissat rätt på vinnaren i "din" grupp och att du dessutom både fick krama pristagaren och hålla lite i statyetten! Hoppas det blir din tur att själv gå upp där om några år :-) Det var roligt att träffa dig igen och jag håller med om att det var en fin kväll. Mona alias Joelinda på Boktanken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förlåt att jag är sen att svara, men bättre sent än aldrig! Tack för grattis och kul att ses! Ha det superbra!

      Radera
  2. Vilket fantastiskt inlägg du skrivit Agnes! Och vilken bra ambassadör du har varit. Superkul har det varit att följa dig under den här månaden som ambassadör (är alltid skoj att läsa det du skriver). Jag var också så glad att Ann-Helén vann och det var fint att ses igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh, tack! Gillar verkligen att läsa det du skriver också! Kul att ses!

      Radera