tisdag 25 oktober 2016

Augustpriset 2016: De nominerade är...

Nu är det avslöjat vilka böcker som har chansen att vinna Augustpriset 2016! Jag var på plats i Stockholm när de tillkännagavs! Här är de nominerade böckerna:


Årets svenska barn- och ungdomsbok:


Idag vet jag inte vem jag är, Ida Sundin Asp, Urax
En äldre man vaknar och vet inte vem han är. Huset är inte hans och i spegeln syns någon annan. Ett barnbarn lotsar honom med varsam hand genom allt det egendomliga och främmande. Ida Sundin Asps inkännande skildring av en dement jagberättare vars verklighet smulas sönder är vacker och berörande. Med sitt dekorativa och sofistikerade formspråk har hon skapat obestämbara, exotiska miljöer som speglar hans splittring. Det är en bilderbok som andas både värme och originalitet.


Ormbunkslandet, Elin Bengtsson, Natur & Kultur
Margit och Mika är ett. Intimt sammansvetsade, älskande. Men de är också syskon, och medvetna om att deras kärlek inte är accepterad. Så Mika bryter upp, och övergiven reser Margit till Malmö, möter nya människor och engagerar sig politiskt. Men Mika finns kvar närmast hjärtat. Elin Bengtssons ungdomsroman handlar om det kanske allra mest förbjudna: incest. Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas.



Tio över ett, Ann-Helén Laestadius, Rabén & Sjögren
I Kiruna ställer Maja klockan på tio över ett varje natt, lagom till de nattliga gruvsprängningarna. Hon måste kunna rädda familjen om det värsta skulle hända och allting rasar. Ann-Helén Laestadius ungdomsroman är en berättelse om att gå runt med en konstant rädsla för att tillvaron ska rämna. Det handlar om sorgen inför en bygd i förändring, om samhällsengagemang och kommunalpolitik, men också om nära vänskap och kärlek. Med driv i språket flätar Laestadius samman plats, politik och psykologi.

Oj, en polis, Eva Lindström, Alfabeta Bokförlag
Nej, någon polis finns inte i den här boken. Däremot två bröder. Och en pilot och en hund. Eva Lindström låter oss träda in i en absurd och humoristisk bilderboksvärld där det oförutsägbara väntar bakom varje sidbläddring. Milda, stämningsskapande färger samsas med hotande svarta färgfält, i en berättelse som går från vila till intensitet till vila igen. Det finns en fruktbar rytm i detta växelspel. I de enfärgade bakgrundsfälten finns en ödslighet som öppnar för fantasin. Inom lekens ramar blir allt möjligt.


Djur som ingen sett utom vi, Ulf Stark & Linda Bondestam, Berghs Förlag
Ingen har sett Eskalopen, Nomadinen och Celansetten. Ingen utom Ulf Stark, som har gett dem varsin dikt, och Linda Bondestam, som i sprakande färg har förevigat dem i bild. Denna diktsamling förädlar och utvecklar en absurdistisk nonsenstradition. Rimmen är oväntade, bildkompositionerna häftiga. Fantasifulla språklekar och nyord samsas med kontrastrika bilder där varje enskilt djur har fått ett personligt uttryck. Resultatet blir en livsbejakande och nyskapande bok, genomtänkt ner i minsta detalj.


Åka buss, Henrik Wallnäs & Matilda Ruta, Natur & Kultur
Hur upplever ett barn flykten från ett krig? Det har Matilda Ruta och Henrik Wallnäs utforskat i en tidlös bilderbok som inte kunde vara mer aktuell. Här skildras flykten ur barnets perspektiv. Bilderna är rika till färg, form och innehåll, och fulla av upptäckter. De visar vad barnet observerar, vilket skapar en fängslande relation mellan text och bild, där mycket förblir outtalat. Var vi befinner oss på sista sidan, vad som är dröm och vad som är verklighet, är öppet för tolkning.



Årets svenska skönlitterära bok:


Aftonland, Therese Bohman, Norstedts

djupa kärlek ingen, Ann Jäderlund, Albert Bonniers Förlag

Välkommen till Amerika, Linda Boström Knausgård, Modernista

En dramatikers dagbok 20132015, Lars Norén, Albert Bonniers Förlag

Eländet, Andrzej Tichý, Albert Bonniers Förlag

De polyglotta älskarna, Lina Wolff, Albert Bonniers Förlag


Årets svenska facklitterära bok:


Gutenberggalaxens nova. En essäberättelse om Erasmus av Rotterdam, humanismen och 1500-talets medierevolution, Nina Burton, Albert Bonniers Förlag

Arktis. Liv i en värld av is och snö, Felix Heintzenberg & Ole Jørgen Liodden, Bio & Fokus Förlag

Glömskans bibliotek. En essä om demens, vansinne och litteratur, Ulf Karl Olov Nilsson, Norstedts

Skotten i Köpenhamn. Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser, Niklas Orrenius, Albert Bonniers Förlag

Fattigfällan, Charlotta von Zweigbergk, Ordfront förlag

1947,Elisabeth Åsbrink, Natur & Kultur

Jag har valt att fokusera mer på böckerna i barn- och ungdomskategorin eftersom att det är de böckerna jag har bäst koll på och är mest intresserad av. Texterna under titlarna är juryns motiveringar som jag tagit från Augustprisets pressmeddelande här.

Lilla Augustpriset sägs vara en plantskola för kommande författare och delas ut till någon mellan 16-20 år. Det som är lite speciellt med Lilla Augustpriset är att texterna är anonyma vilket gör att juryn som läser texterna inte vet vem som har skrivit den. Det här året kom det in över 600 bidrag och nu har de sex stycken texter som är nominerade tillkännagetts. På Augustprisets hemsida kan du nu läsa de nominerade texterna och rösta på din favorit.

Nominerade texter till Lilla Augustpriset:

Perspektiv – en rymdsaga om Medelhavet, Henning Bollmark, Uppsala

Nedräkning, Sanna Fagerström, Uppsala

Åttahundratusen trehundrafemtiosex tick och ett knippe röda tulpaner, Smilla Luuk, Stockholm

Då rallarrosen blommar, Sigrid Nikka, Höllviken

Samklang, Matilda Stjernqvist, Ryssby

Jag är 20 år och har OCD, Gabriel Zetterström, Lidingö

Okej, okej. Nu tar vi det från början. I barn- och ungdomskategorin blev alltså fyra bilderböcker och två ungdomsböcker nominerade. Varav dem handlar en om en dement morfar, en är i diktform om påhittade djur, en utspelar sig i Kiruna och handlar om förändring, en handlar om ett förälskat syskonpar och så lite vanliga hederliga bilderböcker. Jag blev väldigt överraskad samtidigt som det var väldigt väntat med så många bilderböcker. Det känns som att många vuxna läser bilderböcker och ungdomsböcker, men aldrig mellanåldersböcker. Jag saknade dem bland de nominerade. Mellanåldersböckerna är oftast väldigt spännande och skrivna i ett rappt tempo för att passa slukaråldern och jag skulle gärna sett några sådana nominerade. Men det känns som att man vill ha fina, illustrerade, djupa bilderböcker istället. Synd tycket jag, men å andra sidan är det bra att de väljer de böcker de verkligen tycker är bäst och inte utifrån att alla kategorier inom kategorin ska få någon nominering.

Jag som många andra tycker att barn- och ungdomskategorin borde delas upp. Det är väldigt stor skillnad på innehållet i en bilderbok som är tänkt för treåringar och en ungdomsbok tänkt för 15 plus. Jag förstår att det är svårt, men det känns lite orättvist.

Igår tillkännagavs de nominerade böckerna på Kulturhuset i Stockholm och jag var på plats! Det var väldigt spännande att se detta live och vara närvarande bland alla nyfikna människor. Jag hälsade på en hel del bokbloggare och andra bokmänniskor och hade en jättetrevlig kväll! När böckerna som blivit nominerade tillkännagavs av konferenciererna Tara Moshizi och Daniel Sjölin var det en oroligt spänd stämning i lokalen. Författarna samtalade om sina böcker och många samtal gick väldigt djupt. Intressant men jag kan tycka att det gick lite väl djupt för att handla om en bok som är tänkt för treåringar. En godnattsaga behöver inte vara djup med en massa handlingar mellan raderna, ta upp flyktingkriser och sådana saker. Visst, jag tycker att det kan vara spännande att läsa och det är bra att lära barnen, men jag tror att man som treåring faktiskt uppskattar mer en enkel bok.

Sammanfattningsvist har jag lite delade åsikter om årets nomineringar men jag vet i alla fall att jag är väldigt taggad på att få läsa alla böcker! Nästa veckas läslov kommer precis lagom! Det kommer jag att spendera i sängen med alla Augustnominerade böcker! I synnerhet är jag nyfiken på Tio över ett och Ulf Starks bilderbok Djur som ingen sett utom vi!


Grattis alla nominerade författare!

4 kommentarer:

  1. Kul att träffa dig igår, Agnes! "Djur som ingen sett utom vi" blev jag suktad på att läsa, och "Tio över ett" eftersom det lät spännande med både en stad och en människa i förändring. Däremot den där om Ormbunkslandet, njaa, den lät mest konstig tyckte jag. Håller med dig om att det blev lite underligt med böcker som närmast vänder sig till unga vuxna ELLER väldigt små barn - och inget däremellan. Å andra sidan kan det vara lite märkligt i den genren jag bevakar (fackböckerna) att en tjock bok om säg politisk historia kan tävla i samma klass som en tjusig kokbok eller trädgårdsbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jätteroligt att träffa dig också! Jag tycker att nästan alla kategorier är väldigt breda vilket gör att det känns svårt att utse en värdig vinnare. Men jag ser i alla fall fram emot att få läsa alla böcker! Det ska bli spännande!

      Radera
  2. Roligt att ses igår Agnes! Och roligt att läsa din blogg. :)

    SvaraRadera