fredag 30 september 2016

Bokmässan - Lördag 24/9

Bokmässan är över och det var alldeles underbart! Jag har drömt om att få komma dit under mina år som bokälskare och nu har jag varit där! Jag hade höga förväntningar, men de överträffades! Helt otroligt! Jag var där med min mamma på lördagen och söndagen och det var något av det roligaste jag gjort! Jag är så glad och lyrisk och ler varenda gång jag tänker på det! Det var speciellt att omges av så många människor men samma intressen och prata böcker hela tiden! Böcker är en stor del av mitt liv och jag kan prata om böcker och läsning hela tiden. Dock blir människorna runt omkring mig lite trötta på allt mitt prat. I skolan är det ingen som riktigt förstår sig på min stora kärlek till böcker och därför var det helt underbart att få åka på Bokmässan!

Bokmässan var verkligen en upplevelse över det vanliga som alla bokälskare måste vara med om någon gång! Det fina med Bokmässan tycker jag är att alla är lika mycket värda. Det spelar ingen roll om man är författare, förläggare, utställare eller besökare, alla är på samma ställe. Tänk dig att mitt i folkvimlet stöta på din favoritförfattare! Något jag tycker man ska passa på att gör under de här dagarna är att ta kort med så många författare som möjligt och få böcker signerade. En rolig sak vi gjorde var att köra författarbingo, där den som såg flest författare vann. För det är verkligen folk man känner igen överallt! Att fynda böcker till mässpris är också väldigt bra, dock blir det lite tungt till slut...



Nu tänkte jag berätta om min första bokmässedag och i ett kommande inlägg skriver jag om bokmässesöndagen. Jag och mamma tog tåget till Göteborg på fredag eftermiddag, checkade in på hotellet, shoppade lite och åt mat. På lördagsmorgonen studsade jag upp ur sängen, fixade iordning mig och åt frukost!

Väl på mässan hade jag mycket saker jag ville se, men det var folk överallt och vi tyckte det var lite svårt att hitta. Men jag var superglad ändå! Tänk dig böcker, författare och människor i en salig blandning! Det är underbart! Vi gick runt och tittade i alla montrar, köpte lite böcker och tog gratis bokmärken. I en kommande haul får du reda på mer om vad jag köpte.


Bonnier Carlsens monter var en av de största och där hittade jag ett helt bord fullt med PAX-böcker! Då blev jag överlycklig eftersom att jag längtat efter Pestan hur länge som helst! Så en Pestan fick följa med hem! Jag träffade även Henrik Jonsson som har illustrerat PAX-böckerna. Han signerade boken och vi pratade en stund. Jag har träffat honom en gång tidigare, det var på släppet av Näcken i våras. Det var superroligt att prata lite PAX men honom, han berättade bland annat att han är klar med omslaget till den åttonde boken, Vitormen! Även Henriks tjej Karin och hans dotter Signe var där, supertrevliga!





Anna Ahlund har skrivit en av de bästa böckerna jag läste i somras, nämligen Du, bara.  Strax efter jag hade pratat med Henrik fick jag syn på henne i Raben & Sjögrens monter där hon stod och signerade böcker. Jag pratade med Anna en stund om allt mellan himmel och jord. Skrivande, hennes nästa bok, klänningar med mera. Jätteroligt att äntligen få träffa Anna i verkligheten! Bredvid Anna hittade jag Ingelin Angerborn som har skrivit massor av böcker jag gillar. Jag passade på att köpa ett exemplar av hennes nyaste bok, Sal 305 och fick det signerat.


Klockan 12 hade Henrik Jonsson tillsammans med några andra illustratörer, bland andra Stina Wirsén, livsteckning. De körde stafetteckning och det var riktigt roligt att titta på! På mässan fanns en superfin vägg som Stina Wirsén låg bakom. Där fick man rita och skriva men olika färgen. Jag passade på att göra lite reklam för Agnes bokblogg såklart!



Vi kikade in bokbloggarrummet som Kulturkollo höll i, där var det lugnt och skönt! Välbehövligt med tanke på hur mycket folk det var på mässan. Där träffade jag Johanna från bloggen Sincerely Johanna, jätteroligt att äntligen träffas i verkligheten!

Jag gick på seminariet Från blogg till bok med Flora Wiström och Sandra Beijer på Ung scen. Det var spännande att höra hur de hade gått från att blogga till att också börja skriva böcker, hur det är att debutera osv. Efteråt köpte jag Flora Wiströms debutroman Stanna och fick den signerad!



Resten av dagen gick vi mest runt på mässan, jag träffade en hel del spännande människor och såg massor av kändisar! En väldigt bra dag helt enkelt! I nästa inlägg får du läsa om min söndag på bokmässan!


Bokälskare mot rasism!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar