lördag 28 maj 2016

Intervju med Alvin från Hagby film

Alvin Wedstedt är 12 år och tillsammans med kompisarna i Hagby film skapar de film. Action och skräck är genrerna de håller på med och just nu är de aktuella med filmer baserade på PAX-böckerna av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson. Än så länge har filmerna på de tre första böckerna i serien kommit ut och nu arbetar de på den fjärde filmen Bjäran. Jag har intervjuat Alvin om hans filmskapande och PAX-böckerna. Hoppas du gillar intervjun!

Hur skulle du beskriva era filmer för någon som inte sett dem? Vad handlar de om och vad är typiskt för just era filmer?
Jag skulle nog beskriva våra filmer som en blandning mellan gamla västernfilmer, nya skräckfilmer och action. Det är ganska mycket action i våra filmer samtidigt som vi helst vill rikta in oss på själva skräckgenern. Så våra filmer är liksom skräck-action-filmer med mycket blod och så. Det som är typiskt för oss är att vi gör PAX-filmerna för det är dem som vi har fått mest visningar på och det är lite vår grej. Men om det inte skulle vara PAX-filmerna så kan man säga att det är blodet och effekterna.

Alvin
När kom ditt intresse för film?
Jag har alltid varit intresserad av teknik och allt som har med teknologi att göra. Så jag har kollat på mycket filmer när jag var liten och så. Men att börja filma kanske kom vid 4-5 år åldern. Då började jag filma mig själv, min familj och mina husdjur. Men jag började inte göra filmer för än jag kanske gick i tvåan, trean. Då sprang jag runt och filmade med min iPhone 3.

Vad gjorde att du började intressera dig för film?
Alltså, jag vet inte riktigt. Men min morfar har länge hållt på med datorer och fotat mycket och det har gjort att jag kommit in på teknikspåret. Sedan hittade jag vår kamera och började testa att filma lite och tyckte det var roligt.

Vilken typ av film tycker du är roligast att göra?
Jag tycker nog att det är roligast att göra antingen skräck eller action. Jag kan inte bestämma mig riktigt. I actionfilmer är det ett väldigt snabbt tempo medan man i skräck långsamt försöker bygga upp för att skrämma tittaren. Jag tycker skräckfilmer som är lite övernaturligare är bättre rent psykologiskt. En film jag såg utspelade sig på ett ställe med en författare som låste in sig och en psykopat försökte ta sig in i huset. Sådana filmer där man inte förstår i början men i slutet förstår man hur allt hänger ihop.

Vad var frågan nu igen? Haha! Ja, just det! Jo men jag gillar nog mest att göra skräck för där får man långsamt bygga upp tills större scener och skrämma den som tittar. Jag gillar att skrämma folk!

Vad är det bästa med att göra film?
Det bästa är att man får tänka mycket och lösa problem. Det är allt ifrån redigering, digitala effekter och praktiska effekter med allt ifrån explosioner till blod och sår. Hur man ska göra för att det ska se verkligt ut när någon blir skjuten. Man vill göra det så att det ser så bra ut som möjligt. Inte för plastigt och Tvspelsaktigt. I många actionfilmer händer det ofta att någon blir skjuten och trillar ned för att bara några minuter senare ställa sig upp och börja springa och slåss igen. I verkligheten tror jag att det är mer ansträngande att bli skjuten. Det borde göra ont och vara svårt att att in.


Hur lång tid tar det från att du har en ide tills att filmen är färdig?
Det är väldigt varierande! Den första PAX-filmen gick väldigt snabbt att göra, från manus till att vi började spela in på Eskilstuna Stadsbibliotek. Inspelningen varade i tre dagar, på morgonen. Det tog ungefär en månad från manus till att filmen var färdigredigerad. Vissa kortfilmer kan ta två, tre dagar. Men den vi håller på med nu, PAX Bjäran, började jag skriva manuset på i julas. Så det var klart under jullovet, men inspelningen tar längre tid. Den håller vi fortfarande på med eftersom att det har varit svårt att få ihop alla skådespelares scheman. Samtidigt har det varit väldigt mycket i skolan. Jag går i sexan nu och då har vi nationella prov och får vårt första riktiga betyg. Så det blir lite svårt att hinna med. Vi har spelat in lite smådelar ur filmen och nu har vi de stora bitarna kvar. Så vi får se hur det går.


Hur kom ni på iden att göra film av PAX?
Det kom jag på när vi i skolan hade författarbesök av Ingela Korsell. Då hade vi läst de första PAX-böckerna och när jag läste om när Alrik och Viggo stöter på magi för första gången nere i det hemliga biblioteket kände jag att jag ville göra film av det här. Sedan skrev jag ihop ett manus och frågade Ingela om det var okej. Ingela, Åsa och Henrik är så himla snälla och glada! Det var jättenervöst att träffa dem på bokreleasen och jag hade inte förväntat mig att de skulle vara så uppmuntrande och intresserade som de faktiskt var!

När kommer eran nästa PAX-film?
Vi hade tänkt att släppa vår film av Bjäran på releasen i april när boken Näcken släpptes. Men eftersom att det har vart så mycket i skolan och svårt att få ihop alla skådespelares scheman så har det blivit försenat. Men vi siktar på att få klart den så snart som möjligt. Förhoppningsvis under sommaren.

Vad är det bästa med PAX-böckerna?
Det bästa med PAX-böckerna är att de är läskiga och spännande samtidigt som verkligheten återspeglas. Min mamma jobbar på socialtjänsten och hon berättar ibland om familjer som har det svårt. Så är det med Alrik och Viggo, de har ingen pappa och mamman kan inte ta hand om dem. Åsa beskriver väldigt bra på ett enkelt sätt. I hennes vuxenböcker beskrivs saker på samma sätt som i PAX. De gullar inte till det bara för att det är barnböcker, det tycker jag är bra! De bygger upp det långsamt så att man ska förstå att det är något speciellt med en karaktär. Som till exempel Iris, i början visste man inte så mycket om henne. Men vartefter får man veta mer. Först trodde man att det var Iris som var svarhäxan men sedan fick jag för mig att det var Alrik och Viggos mamma. Det är spännande att fundera på vem det skulle kunna vara, kanske Maggan Migrän.

Vilket är ditt favoritmonster och vem är din favorit karaktär i böckerna?
Mitt favoritmonster är impen. De är gulliga samtidigt som de är läskiga och de är som mina katter. Men min favoritkaraktär har jag inte funderat så mycket över, det finns många karaktärer jag gillar!

Tror du att du kommer syssla med film i framtiden? 
Ja, det tror jag! Det känns inte som att jag kommer att sluta med det på ett bra tag i alla fall. Utan det känns som att jag blir mer och mer intresserad. Jag har ju varit på prao uppe i Stockholm, förra året hos Lilla Aktuellt och i år hos Panorama film. På Lilla Aktuellt fick jag se hur det var att arbeta med nyheter och sända program dagligen. På Panorama film och Teater effekter som jag var på i år håller de på med effekter till nästan alla svenska filmer och reklamfilmer som görs. Det kan vara allt från skottskador till atmosvärsdimma. Där lärde jag mig väldigt mycket! Det är många olika saker som måste göras och jag fick sanera snö från julkalendern till exempel. Det är mer än man tror som en film involverar!

Vad är ditt drömjobb? 
Det är något inom film. Kanske manusförfattare och regissör. Om det inte blir det vill jag nog syssla med specialeffekter, för då fick man göra väldigt mycket. Men helst regissör eller manusförfattare. 

Har du något bra tips för någon som vill testa att göra egen film? 
Mitt bästa tips är att använda mobilen! De flesta mobiler nu för tiden har en väldigt bra kamera som är högupplöst och fungerar bra att använda. Man behöver inte ha en dyr kamera för att göra bra film. Om man vill göra film är det bra att ladda ner olika appar. För iPhone rekommenderar jag iMovie som är ett väldigt enkelt och bra program. Där får man med mycket användbart, det kostar en liten summa pengar men är ett bra köp. Försök också att vara fantasifull, då blir det mycket enklare att skriva manus. Man kan få idéer från vad som helst, genom att bara vara, av något som sägs eller något jag hör eller ser. Det vara på idrottslektioner eller när jag är ute och går på stan, det spelar ingen roll. Jag tipsar om att filma mycket och testa olika saker.


PAX-Quiz:
Jag testade också Alvin i en liten PAX-Quiz för att se vad han kunde om PAX-böckerna. 

1. Vad kallas huset där Alrik och Viggo bor? 
"Mäster skräddares gård!" - Rätt! 
2. Vad kommer den tionde och sista PAX-boken att heta? 
"Oooh... Är det... Vitormen. Maran, nej... Draugen." - Rätt på tredje försöket! 
3. Vad betyder ordet Pax på latin? 
"Pax kommer ifrån Pax Mariae som betyder Marias fred. Så Pax betyder fred."- Rätt! 
4. När kommer Pestan ut? 
"Det här vet jag! I höst! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i sommar förutom att spela in film..." - Rätt!
5. Vilken färg kommer boken att ha? 
"Orange" - Rätt!

Alvin blir helt klart godkänd! Han hade nästan alla rätt!



Tack så mycket Alvin för att du ville vara med! Det var superroligt att träffa dig och få veta lite mer om ert filmskapande!

Här kan du hitta Alvin och Hagby Film:
YouTube: Hagby Film
Alvin på instagram: @alvinwedstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar