tisdag 5 april 2016

Läst i mars

Under mars månad blev det mer läst än under april. Det var påsklov, jag läste bra böcker och jag tror faktisk att jag tog mig lite mer tid till att läsa. Ofta blir man distraherad av instagram och Youtube till exempel fast man egentligen skulle vilja läsa. Jag ska försöka att välja bort telefonen oftare och läsa lite mer. För det är ju något jag verkligen vill göra. De här sex böckerna blev lästa under mars;

Mars bokcafébok var Box 101, av Andy Mulligan. Den handlade om Raphael och hans kompisar som bodde på en soptipp och livnärande sig på att leta skräp. En dag hittade han en påse som innehåller pengar, ett pass och en nyckel och den påsen visar sig vara mycket viktig. Till en början tyckte jag att boken var tråkig och det hände inte så mycket. Men när man hade kommit en bit in i den var den spännande. En läsvärd bok med en bra handling men inte så mycket mer än så.

Månadens bästa bok var helt klar Om jag inte märks av Josefin Roos. Den var nog kortast men hade väldigt bar innehåll. Jag älskade den och kunde känna igen mig i det mesta som var skrivet i boken. Man får följa trettonåriga Emmas tankar författaren har verkligen prickat helt rätt. Det är precis så det är att vara tretton år. Här kan du läsa min recension.

Patrik Stigsson har kommit ut med andra delen i sin serie om Grybbingdalen, Snyltskator och måntroll. Det är en sagofantasy bok som handlar om fruktgrybbingar, knösgrybbingar, måntroll, snytskator, häxor och mycket mer. De är väldigt annorlunda men också lite roliga. Mer om boken kan du läsa i min recension.

På bokcafét i april (fredagen den 9/4, kom vetja, det är på Eskilstuna stadsbibliotek kl. 16) ska vi prata om boken Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews. Den var helt okej. Ibland hände det inte så mycket och ibland var den rätt rolig att läsa. Den handlade om Greg som går sista året på High school och hur han försöker ta sig igenom skoldagarna. När han får veta att barndomskompisen Rachel har leukemi tvingar hans mamma honom att han ska bli hennes vän och försöka muntra upp henne. En sak jag störde mig på i  boken var att så fort någon sa något så innehöll det minst ett "öh". Det blev lite jobbigt att läsa då.

Såklart läste jag också en Katarina von Bredow-bok också. Den här gången blev det Knappt lovlig. Den handlar om femtonåriga Hanna vars mamma får för sig att de ska flytta ut till landet. Hennes bästis Linn hatar lantisar och det blir inte bättre av att hon måste åka skolbuss med konstiga Sara. Men sedan träffar hon den trettioåriga grisbonden Arild... Jag tyckte att den här boken var precis lika bra som Katarina von Bredows andra böcker, kanske inte den bästa, men den var bra. Jag kommer att skriva mer om den här i ett inlägg inom en snar framtid.

Youtubern Zoella, eller Zoe Sugg som hon egentligen heter har skrivit en bok, Girl Online. Jag tyckte mycket om boken, det var en supermysig kärleksbok som jag verkligen rekommenderar er att läsa. Det kommer snart en recension!

 I april ska jag forstätta att läsa Papperstäder som jag håller på med just nu. Sedan blir det nog Som stjärnor i natten av Jennifer Niven och Syskonkärlek av Katarina von Bredow.
Vad ska du läsa i april?

 
Vårskrik!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar