lördag 9 april 2016

Bästa gänget! Bästa dagen! - Världspremiär för PAX Näcken

Alltså! Kan vi bara ta en sekund och ta in att PAX NÄCKEN ÄR SLÄPPT! Jag vill också säga ett stort TACK till PAX-trion; Ingela, Åsa och Henrik för att ni är så snälla, coola och inspirerande! Ni är verkligen stora förebilder för mig! Tack för att ni välkomnar alla in i den underbara PAX-världen!

 
I fredags hade jag världens bästa dag i Mariefred! Jag var inbjuden till en workshop med PAX-trion på Biohuset och tog även med mig min bästa kompis Sara. Så fort vi klev in genom dörren blev vi välkomnande och jag fick en kram av både Ingela och Åsa. De visade oss till våra platser och vi fick sedan lyssna när de pratade på scen. De hade valt att fokusera på PAX-Henrik den här gången på grund av  att han inte kunnat vara med när Gasten släpptes eftersom att han precis fått barn. Han berättade om när han gick i skolan och hade svårt i alla ämnen utom bild. Han kunde sitta hemma och rita flera timmar i sträck men hade svårt att koncentrera sig i skolan på grund av sin ADHD. Henrik tyckte att det var svårt att läsa och skriva och var inte så bra på att förstå texter. Därför var serier bra för honom, då kunde han läsa med hjälp bilderna. Men ingenting är omöjligt! Även fast Henrik gick ut skolan utan bra betyg kom han in på en känd serieteknarskola, The Kubert school i USA. Han fick ett exklusivt jobb som serietecknare för en serietidning direkt efter sin utbildning. Ett jobb som inte ens de mest professionella illustratörerna som jobbat i flera år skulle fått! Jag tycker det är så coolt att han har kommit så himla långt!

Därefter var det dags för en tecknarskola med PAX-Henrik. Han berättade om lite udda redskap som han ibland använder för att få till rätt effekt. Strumpor för att få rätt textur på ett berg, tandborste för att sprätta färg till en stjärnhimmel eller få något att se smutsigt ut och rivjärn. Det är häftigt att se hur till exempel ett köksredskap kan göra en så cool effekt på en teckning. Ritplattor, papper, pennor och sudd delades ut till barnen och på en storbildsskärm visades det när Henrik ritade. Han hade skissat en imp och skrivit ut den i blått. Vi fick sedan fylla i det blåa med tusch, tuscha kallades det! Henrik visade oss proportionerna för att teckna ett ansikte.

Jag och Sara blev intervjuade av en från Sveriges Radio som skulle göra ett reportage om PAX. Håll utkik efter det! Jag länkar såklart på bloggen när det kommer ut!

Vi tog även kort med PAX-trion och så här glada blev vi då;

 
 
 
Efter det var det dags för en PAX-tipspromenad runt om i Mariefred. Frågorna handlade om Henrik och var utsatta på olika platser som är med i böckerna. Det var superroligt att se hur det ser ut i verkligheten. Tipspromenaden avslutades på Mariefreds bibliotek som för övrigt var supermysigt. Det var liksom lite gammaldags och ganska litet! Där fick vi goodiebags och ett signerat exemplar av PAX-Näcken! De är så himla snälla!

 
Resten av eftermiddagen hängde vi lite i Mariefred och kollade på när PAX-trion signerade böcker åt alla barn som kom dit. Hej Henrys cykel var på plats, det fanns ett PAX-plank, PAX-ballonger och Magnars äppelmunkar! Dock regnade det lite...

Nu är jag så TAGGAD på att läsa PAX Näcken och kan knappt bärga mig tills i höst när nästa bok släpps. Då kan du ge dig på att se mig i Mariefred!

PS. Tack för skjutsen mormor. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar