torsdag 24 mars 2016

Snyltskator och måntroll - Recension

Snyltskator och måntroll är den andra fristående delen i serien om Grybbingdalen. Den är skriven av Patrik Stigsson och utgiven av Förlag Universum Noll. Jag tror att boken skulle passa bäst för dig mellan 9-12 år och du kan hitta den hos Bokus eller Adlibris.

Davvad är på väg hem efter sitt äventyr med Prinsessan Ja! när han möter en stor flock fåglar och hinner knappt hem och vända innan nästa äventyr börjar. Han blir bortrövad tillsammans med Fjonte av de elaka snlytskatorna. De lämnar fem tomma kistor som grybbingarna måste fylla med värdefulla saker innan solen går upp, som gisslan. Farbror Frogas, tant Bylla och alla de andra fruktgrybbingarna gör allt i sin makt för att få tillbaka sina vänner. Men vart ska de få alla värdefulla saker ifrån?

Jag skulle säga att det här är en sago-fantasybok, den utspelar sig inte i vår riktiga värld men samtidigt är det inte riktigt fantasy. Jag tycker inte jättemycket om fantasy, men den här gillar jag bättre. Den har en mysigare stämning över sig, lite skogsmulle- och sagokänsla. Jag gillar även att den är annorlunda, den liknar ingen bok jag läst tidigare. Boken är skriven från olika perspektiv och man får följa alla olika karaktärer. Både fruktgrybbingar, knösgrybbingar, måntroll, häxor, snyltskator och mycket mer. Jag tycker om det fast på samma gång kan det bli lite rörigt. Jag har inte stött på den här typen av karaktärer så mycket tidigare och de har väldigt annorlunda namn, därför kunde det ibland vara svårt att hålla reda på alla.

Jag tycker verkligen att boken är utformad på ett fint sätt, den har ett fägglatt omslag som framkallar glädje och ett fint, annorlunda typsnitt som gör att det blir roligt att läsa. Dessutom innehåller den roliga liknelser som fruktgrybbingarna gör. När något är dåligt säger de "citron" och när Davvad var hungrig sa han att magen var "tom som en urgröpt kiwi". Det gör läsupplevelsen ännu bättre och man ler för sig själv till de roliga liknelserna.

Det här var verkligen inte en verklighetstrogen bok och jag brukar inte gilla när det är för påhittat. Men den här boken tyckte jag ändå om eftersom att boken hade en mysig sagokänsla. Men jag tror nog att man skulle gilla den här boken ännu mer om man är ett fan av fantasy.

Jag ger andra delen i Grybbingdalen, Snyltskator och måntroll 4 av 5 ugglor. Den var annorluna på ett positivt sätt, hade roliga karaktärer som ibland kunde vara lite svåra att hålla reda på och var fint utformad. Rekommenderas om du gillar fantasy och sagor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar