tisdag 12 januari 2016

Mörker och nostalgi - A-Ö boktagen

M - Mörk. En bok med mörka toner. Det är inte Fifty Shades of Grey vi snackar om här. Nej, den här boken hade inte kunnat bli mörkare ens om du läste den på natten. Skräck, sorg, ilska. Den här boken levererar.

Jag kommer inte på någon bok som var helt mörk precis hela tiden, oftast är det ju en blandning av både bra och dåliga saker i handlingen. Jag skulle nog inte tycka att det var så kul att läsa en bok som bara innehöll mörker och negativa saker. Men en bok som hade både sorg och ilska är När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. Jag tyckte att den var lite jobbig att läsa eftersom att det nästan inte hände något positivt.


N - Nostalgi. En bok du läste som barn.
Den här barndomsboken får dig att le och önska att du var liten igen.

Alla Astrid Lindgrens böcker tyckte jag väldigt mycket om. Men de har jag ju skrivit om så många gånger. Annars gillade jag väl Barbapappa och när jag var lite äldre var det LasseMajas detektivbyrå som gällde. Men nostalgi för mig är verkligen Astrid Lindgren. Jag har så många minnen av hennes böcker och filmer. De är sååååå mysiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar