fredag 4 december 2015

Läst i november

Idag ska jag sammanfatta den gångna månadens läsning. Tänk att det redan är december! November var en bra läsmånad, jag läste rätt så många böcker. Dock blev det lite slalomläsning, men, men.

Först läste jag den spännande hunddeckaren Vargskräck, av Jeanette Bergenstav. Den tyckte jag om och kul med en hundbok, vill du veta mer om den så får du läsa min recension.

Äntligen fick jag läsa den nya PAX-boken Gasten av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson som jag väntat på så länge. Den var riktigt spännande och läskig. Visste ni förresten att PAX-trion vann Eskilstuna Kurirens kulturpris?! En morgon när jag hämtade tidningen från brevlådan såg jag dem på framsidan och blev jätteglad! Grattis Ingela, Åsa och Henrik!

I skolan har vi äntligen börjat läsa skönlitterära böcker och nu fick vi läsa Prinsessan och mördaren, av Magnus Nordin. Den var spännande och lätt att relatera till, men jag fastnade inte riktigt för den. Jag tror dock att många som inte gillar så mycket att läsa skulle gilla den på grund av att handlingen var ungefär som en film kan vara. Nu ska vi skriva deckare på svenskan och det ska bli jätteroligt! Jag tror att jag har en bra idée.

http://agnesbokblogg.blogspot.se/2015/12/fotspar-i-natten-recension.htmlFotspår i natten, av Agneta Strandberg var nästa bok jag läste. Den handlar om en kille vars jullov inte blir riktigt som han tänkt sig. Det är en spännande deckarbok för 9-12 år som jag tror kommer passa väldigt bra att läsa på jullovet med tanke på att berättelsen utspelar sig då.

Årets första julbok blev Jul i Bullernbyn av Astrid Lindgren. Det är något speciellt med Astrid Lindgrens julböcker, de är så härliga!

Till decembers bokcafé som är idag skulle vi läsa Fripassageraren, av Christina Wahldén. Den var väldigt intressant att läsa eftersom att den utspelade sig under 1800-talet. Man fick verkligen en inblick i hur det var då, fast på ett underhållande sätt. Det var speciellt roligt att läsa om när de gissade vilka uppfinningar som skulle finnas i framtiden. Boken handlade om ett syskonpar vars pappa plötsligt avlider. Då får de reda på att deras mamma som de hela sitt liv trott varit död finns i Kenya och de bestämmer sig för att söka upp henne. Därefter får man följa deras resa och på vägen händer det många spännande saker. Slutet är väldigt mystiskt och jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar det eller inte.

I december ska jag läsa en hel del julböcker men jag tänkte också ge mig på Agustprisvinnaren i barn- och ungdomskategorin När hundarna kommer av Jessica Schiefauer. I adventspresent i söndags fick jag årets julkalenderbok Skorstensjul av Mårten Sandén med bilder av Lina Bodén, den ska jag såklart också läsa i december. Jag är väldigt taggad på december, jag älskar julen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar