onsdag 16 december 2015

Klocka och list - A-Ö boktagen

Nu är det dags för A-Ö boktagen igen och undrar du vad det är kan du klicka här. Idag handlar det om tidsresor och smarthet, så häng med om du vill ha några boktips.

K - Klocka. En bok om tidsresor. Det kan vara framåt eller bakåt i tiden. Vad föredrar du?

De första böckerna jag tänkte på när jag läste tidsresor var böckerna i serien Speglarnas hemlighet av Erika Vallin. Det var ett tag sedan jag läste dem men jag hade en känsla av att de handlade om tidsresor. Sedan googlade jag och kom fram till att de handlar om en flicka som öppnar dörrarna till en parallell värld. Så det var inte riktigt som jag trodde men jag vill skriva om de här böckerna ändå, för jag tyckte om dem mycket. De var spännande och mystiska. När det gäller tidsresor så tycker jag bäst om att läsa om hur det var förr i tiden. Jag tycker att det är intressant med historia. Framtiden känns på något sätt otrygg, man vet liksom inte hur det kommer bli med samhället, därför tycker jag mindre om att läsa om det.

L - List. En ovanligt smart bokkaraktär.
Den här karaktären bara måste vara släkt med Einstein. Hur annars kan hen vara så smart?

I deckarserien Petrinideckarna av Mårten Sandén heter an av huvudkaraktärerna Petra. Hon är en del av deckarklubben Hemliga ögat som löser olika mysterier. Petra är jättesmart, hon kommer på bra idéer och löser de olika fallen. Det är roligt att läsa om någon som är så smart, fast det ibland kan kännas lite överdrivet. Petrinideckarna är spännande böcker för 9-12 år, än så länge har det kommit ut 16 böcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar