onsdag 11 november 2015

Torsdag 5/11: Intressant föreläsning, 2 nya böcker och bokcafé

Den här dagen var intressant, rolig, spännande och bokig och nu ska jag berätta om den!

Livia Fränkel
På förmiddagen var det som vanligt i skolan, jag hade Franska, matte och elevrådsmöte. Efter lunch var vi på en föreläsning med Livia Fränkel som överlevde sin vistelse i koncentrationsläger under andra världskriget. Hon berättade både om sin barndom innan kriget bröt ut och vistelsen i koncentrationsläger. Livias första upplevelser av antisemitismen (att man tycker att judar är mindre värda) var redan hennes första dag i skolan då hon blev mobbad av några killar. Hon pratade mycket om civilkurage, när judeförföljelserna påbörjades och hon och hennes familjs rättigheter blev färre och färre var det ingen som visade att de tyckte att det var fel. När någonting som inte är okej sker måste man visa civilkurage och säga att det är fel så att det upphör, i värsta fall kan det gå så långt som det gjorde på andra världskriget.  Det var väldigt spännande och gripande att lyssna på henne, jag lärde mig mycket. Hon och hennes syster Hédi Fried har hållt ihop hela livet och delat många upplevelser tillsammans. Hédi har skrivit en bok om deras upplevelser under andra världskriget, Skärvor av ett liv, heter den. Man kunde köpa boken på föreläsningen och det gjorde jag ju självklart. Det ska bli väldigt roligt att läsa den!

Resten av eftermiddagen spenderade jag på biblioteket. Då lämnade jag in Läslovsboken-häftet och eftersom att jag hade skrivit upp fyra stycken böcker där så fick jag välja en bok. Jag valde När hundarna kommer, av Jessica Schiefauer dels för att jag har läst mycket bra om den men också för att den hade ett fint omslag. Jag var också på bokcafé och vi pratade om boken Släppa taget av Katrina von Bredow.

Detta var en riktigt bra dag som jag kommer att minnas länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar