torsdag 19 november 2015

Jul, jul strålande jul

Det är 31 dagar kvar till julafton! Vart har tiden tagit vägen!? Jag har länge längtat till jul och december, i mitten av oktober började jag lyssna på jullåtar...

Det bästa med julen är egentligen inte själva julafton, utan längtan till julafton. En del av det är julkalendrarna, jag är taggad på de i tv och radio. Den i tv heter Tusen år till julafton och är ungefär som programmet Historieätarna. Det ska vara som en historielektion i 24 delar och berätta historia från år 1015-2015. Jag hoppas att den kommer bli roliga att titta på. Men radiojulkalendern verkar ännu bättre. Den är skriven av bland annat Åsa Asptjärn som har skrivit böckerna om Emanuel Kent, Konsten att ha sjukt låga förväntningar och Manifest för hopplösa. Månsaråttan som julkalendern heter handlar om Tea som är 11 år. När hon träffar den hemlösa kvinnan Månsaråttan blir vintern så mycket mer händelserik. Karaktärerna spelas av bland annat Clara Henry, Wiliam Spetz, Nanne Grönvall och Carl Bildt.


Till julen tillhör också julböcker och i tisdags var jag på biblioteket och lånade lite julböcker. De här ska jag läsa i jul:
  • Julklappar
  • Julberättelser, av Astrid Lindgren
  • Julrosor
  • Elfrid och Leos bästaste jul, av Pernilla Oljelund
  • Sunes jul, av Sören Olsson och Anders Jacobsson
  • Titta, Madicken, det snöar!, av Astrid Lindgren
  • Skorstensjul, av Mårten Sandén
 
Jag tänkte göra som förra året, att jag skriver om en julbok varje advent. Visst ska det bli roligt?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar