söndag 29 november 2015

Gör din egen adventskalender - Första advent

Idag är det första advent! Iiiiii! Vad roligt! Jag tänkte berätta om två sätt hur man kan göra sin egen julkalender. Förra året skrev jag om en julbok varje advent men det här året tänkte jag bara göra allmänt juliga inlägg. Självklart kommer jag skriva om julböcker också!


Till den första julkalendern behöver du:
24 Presentpåsar
Fint band
Klädnypor
Något att lägga i påsarna ( jag valde ätbara saker och lappar som jag skrev positiva saker på)
Saker att dekorera påsarna med

Börja med att eventuellt numrera och dekorera påsarna. Lägg i innehållet i påsarna och sätt upp bandet på väggen eller någon annanstans. Sätt fast påsarna med klädnypor.




Till den andra julkalendern behöver du:
24 böcker
Presentpapper, tejp och snöre att slå in böckerna med.

Det är bara att slå in böckerna och sedan låta barnen välja ett paket varje dag. Då blir det sagostund varje dag!

 
Alltså kolla! Hur fina blev inte de här julkalendrarna?! Det var jätteroligt och inte alls svårt att göra dem. Den som hänger på väggen har jag gjort till mig själv och den är i mitt rum. Varje gång jag går förbi ler jag för den är så fin, och det blir ju lite som ett julpynt också! Kalendern med böckerna gav vi bort till våra småkusiner, det är ett jättebra sätt att återvinna gamla böcker som man inte läser längre och de blev jätteglada! 
 
Hoppas ni fann lite inspiration här och ha en trevlig advent!

2 kommentarer:

  1. Alltså Gud vad smart den första julkalendern var!! Briljant idé! Jag har dock inte plats för någon sådan... Och håller med om att det blev juligt och fint! Tänker behålla den idén tills framtiden. // kram!!

    SvaraRadera