tisdag 17 november 2015

Gasten - Recension

Gasten är den femte delen i urban-fantasy serien PAX skriven av Åsa Larsson och Ingela Korsell och illustrationer av Henrik Jonsson. Boken är utgiven hos Bonnier Carlsen och passar bra för dig mellan 9-13 år. Du kan hitta den på Adlibris och Bokus. Ett tips är att läsa seriens böcker i rätt ordning.

Leken efter luciaträningen blir plötsligt på liv och död. En port till andra sidan öppnas och nu är tre gastar på fri fot i Mariefred. Alrik och Viggo måste bekämpa gastarna innan något hemsk händer. Samtidigt blir det jobbigt i skolan och Träslöjds-Thomas och hans son Simon är taskiga mot bröderna. Viggo klurar på en stor hämnd...

Det här är verkligen gastkramande spänning! Boken har ett snabbt tempo och det händer saker från första sidan. Författarna använder sig av så kallade cliffhangers som gör att man aldrig vill sluta läsa. En sak jag inte förstår är hur nioåringar vågar läsa den här boken, jag är snart fjorton år och blir rädd av att läsa det här. De skrämmande händelserna är så bra beskrivna att det nästan känns som att man upplever det. Det bästa med boken är att den är så välskriven och genomtänkt. Illustrationerna är så detaljrika och ger verkligen den rätta känslan.

Jag tror att många skulle gilla den här boken, både läsvana och de som inte är det. PAX-böckerna har nog fått många att inse hur kul läsning är. Jag rekommenderar verkligen PAX till alla! Även de som inte gillar att läsa. Jag är inte ett så stort fan av fantasy men gillar PAX ändå. Det är roligt att de både blandat verkliga händelser med overkliga. Alrik och Viggo bor hos fosterföräldrar och blir ofta orättvist bemötta i skolan på grund av det. Samtidigt får man också läsa om bröderna stora uppdrag bland gastar, nidstänger och mylingar.

Jag ger PAX Gasten, av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson 4 av 5 ugglor!

 
 
 
Ps. Läs mina andra recensioner av de tidigare PAX-böckerna: Nidstången, Mylingen, Bjäran. Jag har även intervjuat författarna och illustratören till PAX: Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar