söndag 8 november 2015

Chokladtoppar och vätteljus

Chokladtoppar och vätteljus är en magisk, spännande barnroman skriven av Ingrid Jönsson och utgiven från Beta pedagog. Den passar bra för dig mellan 9-12 år och du kan hitta boken på Bokus eller Adlibris.

Svante är trött på att bo varannan vecka hos pappa i Emforsen och varannan vecka i Backaröd hos mamma och hennes sambo Åke. I skolan i Backaröd har Svantes lärare plötsligt blivit sjuk och de får en mystisk vikarie, Sonny som startar ett temaarbete om naturväsen. När en grönögd hund dyker upp börjar det hända mer och mer märkliga saker för Svante och kompisen Alva. Innan de hinner blinka är de indragna i ett viktigt och livshotande äventyr mellan tid och rum.

Boken var bra och hade en spännande handling. I början var den lite seg att läsa men när man hade kommit in i den började det hända mer saker. Jag älskar bokens omslag! Bara titta på det! Det är så fint och mystiskt! Något annat jag gillar med boken är att det både utspelar sig i nutid och förr i tiden. Jag tycker det är häftigt med naturväsens miljöer men det är bra att det finns med verklighetstrogna händelser också. Jag rekommenderar verkligen att läsa boken trots att den inte hade det där lilla extra som gör att man fångas av boken. Men den hade en bra handling och var välskriven. Jag brukar ju inte gilla böcker med fantasyinslag men den här gillade jag, den var verkligen bra för att vara den sortens bok.

Det är spännande att få veta mer om naturväsen som man trodde på förr i tiden, vättar, näcken, skogsnuan, älvorna och trollen. Jag tycker också att historia är intressant och det är så roligt att lära sig om hur det var förr i tiden genom att läsa en skönlitterär bok.

Jag ger Chokladtoppar och vätteljus av Ingrid Jönsson 3 av 5 ugglor.

5 kommentarer:

  1. Stort tack för en välskriven och mycket genomtänkt recension! Jag skickar givetvis fler böcker till dig om det skulle bli några. Och det hoppas jag ju! Ha det så bra Agnes, jag lovar titta in till din fina blogg i bland!

    SvaraRadera
  2. Vilken supersöt blogg. Har du gjort en läslista inför november och december? Ska börja läsa I love my blog nu och sedan arbeta vidare med listan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad snäll du är! Har inte börjat på någon än, men det finns många jag skulle vilja läsa, ha det bra!

      Radera
  3. Tack för en välformulerad och väl genomtänkt recension! Naturligtvis skickar jag eventuellt nya böcker till dig. Hoppas det blir många ... Men det vet man ju aldrig. Ha det bra!

    SvaraRadera