söndag 15 november 2015

A - Ö boktagen - Eftertänksamhet och fattig karaktär

E - Eftertänksamhet. En bok som fick dig att tänka. Vare sig boken var en deckare eller bara fick dig att tänka mer på något speciellt i allmänhet. Den här boken gav din hjärna en work-out.

Bara molnen flyttar stjärnorna, av Torun Lian fick mig att bli eftertänksam. Den handlade om en flicka vars bror dog när han bara var nio år. Jag tyckte den var så bra skriven men började ändå tänka på vad jag skulle ha gjort om det hände mig. Jag och min lillebror var i ungefär samma åldrar som de i boken när jag läste den och det fick mig att tänka ännu mer på hur det skulle vara om det hände. Hur skulle jag känna mig? Skulle jag ens kunna leva längre? Hur skulle mina föräldrar ta det och släkten? Många frågor dök upp i huvudet, en bok som rekommenderas starkt.

F - Fattig. En bok med en fattig huvudkaraktär.
Den här stackars huvudkaraktären har det inte lätt i livet. Kanske det blir bättre senare?

Annie, av Leonore Fleischer handlar om Annie som är föräldrarlös. Hon har det inte så lätt men är glad ändå. Annie bor på ett barnhem med en förskräckligt elak föreståndarinna som låter barnen arbeta dagen lång. Annie drömmer om att hennes föräldrar en dag ska komma och hämta henne. Men en dag kommer en rik man, mr Warbucks och vill ha henne...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar