torsdag 30 juli 2015

I spåren av PAX

I tisdags var jag och min mamma i Mariefred, där PAX-böckerna utspelar sig. De har en PAX-vandring där som man kan gå och se miljöerna som finns i böckerna. Du kan hämta en PAX-karta över Mariefred på turistbyrån där det också står lite fakta om de olika ställena samt små utdrag ur böckerna där de ställena är med.

 

När vi kom dit gick vi runt lite i centrum och kollade i affärer. Det fanns många roliga och fina affärer där. Vi började med att hälsa på i Mäster Skräddares gård där Alrik och Viggo bor i böckerna. Fast i verkligheten bor en av författarna där, Åsa Larsson. De hade satt upp massor av PAX-bilder där och det fanns också en brevlåda där man fick ta ett häfte med ett kapitel ur den nya PAX-boken som kommer till hösten. Så coolt och roligt!


 Vi besökte också Orangeriet där Estrid och Magnar jobbar, fast idag var de nog lediga ;). Det är som ett stort växthus där de odlar alla växter till Slottet. Det var väldigt fint!


 
 
Mariefreds kyrka promenerade vi också förbi. Där kommer det att utspela sig lite i nästa bok Gasten.
 
 
 
Längs strandpromenaden ligger ett gammalt stenhus som förr var en Strandrestaurang. Där befinner sig Alrik i den fjärde boken, Bjäran.
 
 
 
 
När vi var i Mariefred besökte vi också Gripsholm slott och Mariefreds bokhandel.
 
Gripsholms slott

Inne i slottet.
Ett porträtt av Astrid Lindgren i Statens
porträttsamling på Gripsholms
slott.

 


Mariefreds bokhandel
Det var en väldigt rolig och spännande dag, dock var jag väldigt trött när jag kom hem, men det var det väl värt :). Jag tyckte att Mariefred var väldigt fint och jag förstår verkligen att man kan inspireras mycket i den staden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar