måndag 4 maj 2015

Mina bästa boktips för olika åldrar - 1 års jubeleum

Idag är det ett år sedan jag gjorde mitt första inlägg här på bloggen! Det tänkte jag fira med att tipsa om mina favorit böcker genom tiderna. Från att jag var liten och mina föräldrar läste för mig tills nu. Så alltså blir det boktips för alla åldrar idag!

Innan jag lärde mig läsa läste mina föräldrar mycket för mig och mina favoritböcker var bland annat de som följer. Barnkammarboken, Barbapappa, Alfons Åberg, Kråke och Astrid Lindgrens böcker.

 
Några bra böcker som jag läste när jag skulle lära mig läsa omkring 6 års ålder var Helena Bross olika böcker. De jag mins mest är böckerna om klassa 1B och böckerna om Omar och Axel.

 
När jag var runt 7-9 år gillade jag Martin Widmarks LasseMajas detektivbyrå och Regnbågsälvorna av Daisy Medow väldigt mycket. Lasse och Maja bor i Valleby och löser många olika fall med sin detektivbyrå. De var mina förebilder i den åldern och jag ville gärna bli detektiv själv. I Regnbågsälvorna får man följa med Rebecka och Kristin på magiska äventyr i älvornas värld.

 
Jag gillade Ingerlin Angerborns övernaturliga böcker väldigt mycket när jag var 10-12 år. De är spännande böcker med bra handling som är lätta att sluka. En annan favorit var Sub Rosa detektiverna, av Veronika Von Schenk. De är deckare med historiska händelser inblandade. Väldigt spännande böcker som jag verkligen rekommenderar.


De bästa böckerna som passar bra för alla från 13 år är Jag ger dig solen, av Jandy Nelson och Systrar i jeans, av Ann Brashares. Jag ger dig solen handlar om tvillingparet Noah och Jude som alltid har varit nära men plötsligt händer något hemskt som gör att de kommer ifrån varandra. Systrar i jeans handlar om de fyra bästa kompisarna som alltid hänger ihop, men en sommar så tvingas de vara ifrån varandra. För att hålla kontakten skickar dem ett par jeans till varandra som på något magist sätt passar alla tjejerna även fast de har helt olika kroppsform. 

Du har nu fått en hel hög med boktips som passar för alla åldrar och jag hoppas att du gillade inlägget! Ha det bra!
 
 












2 kommentarer: