torsdag 21 maj 2015

Jag ger dig solen - Recension

"Jag ger dig solen" är en ungdomsbok som passar från 13 år och den är skriven av Jandy Nelson.

Noah och Jude är ett tvillingpar som alltid håller ihop även fast de är varandras motsatser. Noah har inga vänner och trivs bäst med att rita av världens alla händelser i sitt skissblock. Men när Brian dyker upp förändras allt. Jude däremot är en populär tjej som alla vill vara vän med. Hon umgås med de tuffaste surfkillarna och bär korta kjolar. Plötsligt händer något som gör att tvillingarna inte längre pratar med varandra och de förändras helt. Två år senare är Jude en ensamvarg som nördar i sjukdomar och Noah håller på med sport och har massa kompisar. Hur ska de göra för att allt ska bli som förut? 

Jag ger dig solen är en gripande berättelse om kärlek, sorg och vänskap. Det är en bra bok som jag tycker alla ska läsa. Nackdelarna med boken är att den var lite svår att förstå i början men när man kom in i den gick det bra. Jag tycker också att det hade varit bättre och lättare att förstå om den var skriven i kronologisk ordning, nu hoppade det mellan att dem var 13 år och 16 år. Ibland kunde det vara lite konstiga formuleringar i meningarna, men det är nog för att boken är översatt från engelska. Jag tycker mycket om bokens titel och framsidan är väldigt fin. "Jag ger dig solen", av Jandy Nelson får 4 av 5 ugglor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar