söndag 19 april 2015

Läsdagböcker

Sedan 2009 har jag skrivit upp alla böcker jag läser i en läsdagbok och det började med att jag såg att min mamma hade en läsdagbok. Då ville jag också ha en och jag fick en av henne! Det har gått åt nästan tre stycken läsdagböcker och jag har två stycken som ligger och väntar på att få bli skrivna i.

Läsdagböcker går att köpa på Eskilstuna stadsbibliotek, jag vet inte om det finns på andra bibliotek men det gör det säkert. Det finns säkert också att köpa på olika bokhandlar.

Jag tycker att läsdagböcker är väldigt bra för man kommer ihåg vilka böcker man har läst och man kan minnas sina läsupplevelser långt efter.

I de röda "Läsdagbok - En bok för alla" och den svarta läsdagboken skriver man bara i författare, titel, datum och anteckningar. Men i den blå "Jag läser - alltså finns jag" är det bara randiga sidor där man skriver upp böckerna. Sedan finns det även sidor att skriva upp böcker jag vill läsa, böcker jag tänker läsa igen, de sämsta böckerna jag har läst, böcker jag borde läsa, några böcker jag tar med till en öde ö, böcker jag gärna läser högt, böcker jag önskar att jag hade skrivit själv och alla mina favoritcitat. Lite här och var i boken finns det även fina citat och jag tycker att "Jag läser - alltså finns jag" har finast omslag också.

Mina olika läsdagböcker



De olika sakerna "Jag läser - alltså finns jag" innehåller.

2 kommentarer:

  1. Jag använder mig av denna:
    https://www.adlibris.com/fi/sv/bok/lasdagbok-for-bokalskare-9789173551281
    Väldigt bra! Man fyller i författare, titel, sidantal, när utläst, vilka teman boken innehöll, "boken fick mig att känna mig" med olika smileyn och egna kommentarer :) bak i boken finns allt möjligt annat smått att fylla i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar rolig! Om jag kommer ihåg det ska jag införskaffa mig en sådan när mina är slut. Men som sagt har jag ju två tomma. :)

      Radera