torsdag 23 april 2015

Ballongfararen - Recension

Idag är det världsbokdagen och jag hoppas att ni haft en bra dag! Jag har firat genom att ha klänning på mig och att besöka biblioteket. Men nu över till dagens recension.

"Ballongfararen" är den sextonde boken om Peter, Petra och Lucy som löser mysterier. Boken är skriven av Mårten Sandén och bokförlaget är Raben&Sjögren. Jag och min bokklubb fick provläsa den här boken innan den var utgiven och det var roligt att läsa den igen. Den var lika bra och spännande den här gången!

En helt vanlig lördag i maj går Peter med sin kompis Oskar på loppis. Det visar sig vara en turdag för Peter som hittar världens bästa loppisfynd, till ett bra pris också! En modell av en luftballong som är riktigt fint gjord med många detaljer. Hemma blir alla väldigt nyfikna på modellen och de börjar ta reda på mer om den och det visar sig vara en 100 år gammal historia på spåren. Men det är långt ifrån bara dem som är intresserade av modellen och de hamnar i trubbel...

Boken är väldigt spännande och det händer saker hela tiden som gör att man vill fortsätta läsa. Man vill aldrig sluta läsa boken. Det känns även verkligt med lite olika historiska inslag och att det utspelar sig på verkliga platser i Lund. Jag gillar de coola karaktärerna, de är roliga att läsa om. Det är inta bara mysteriet hela tiden utan man får också träffa på deras familj och vardagliga saker som man känner igen sig i. Jag ger "Ballongfararen", av Mårten Sandén 4 av 5 ugglor!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar