onsdag 29 oktober 2014

Drömbärarna - Recension

"Drömbärarna" är skriven av Kerstin Lundberg Hahn och är en fantasy och övernaturlig bok för 9-12 åringar.

Malva har med sin pappa och höggravida mamma flyttat till ett nytt hus. När Malva inte har något att göra börjar hon prata med grannen Veronica som är lite mystisk och verkar prata med ett äppelträd. Malva blir nyfiken och snokar i en skokartong med foton i. Där hittar hon även en anteckningsbok som hon läser ur. När Veronica kommer på Malva att ha läst berättar hon om när hon var barn och det hemska som hände hennes lillebror.
När Malvas lillebror föds märker hon att t är något speciellet med honom och samma hemska sak händer för henne som för Veronica. Vad ska hon ta sig till nu när hennes lillebror är försvunnen och föräldrarna inte minns någonting?

Boken är väldigt lik en annan bok som Kerstin Lundberg Hahn har skrivit; "Skuggan i väggen" fast den här hade mer fantasy i sig. Jag tyckte att själva berättelsen var väldigt bra och spännande, men jag gillar inte fantasy. Så skulle man ta bort delen när det bara var fantasy så skulle jag ha älskat den här boken. Omslaget var väldigt fint och hade fina färger vilket gjorde att man blev intresserad av att läsa den. Vill du veta mer om boken tycker jag att du ska lyssna på Bokslukarsällskapets sjunde avsnitt som handlar om "Drömbärarna". Av mig får boken 6 av 10 ugglor.



2 kommentarer:

  1. Vilken spännande bok!
    Du får mig att bli lässugen XD...dina ugglor är jette söta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Jag kan tipsa dig om fler böcker om du vill. Ja, jag älskar ugglor!

      Radera