onsdag 10 september 2014

Noveller

Jag tänkte börja att läsa lite noveller och då vill jag skriva om dem på bloggen. Men det är ganska svårt att göra recensioner på noveller så jag tänkte göra inlägg där jag bara berättar lite om novellerna. Jag har läst några noveller nu och jag kanske läser fler och då gör jag fler inlägg som handlar om noveller.

Jag har läst tre noveller av Magnus Nordin och dem kan ni hitta här. Dem fanns att ladda ner gratis på nätet. De handlade om väldigt alvarliga saker och det var tre ungdomar som berättade om saker som hade hänt i deras liv.

Alice
Hon har en pappa som beter sig dåligt mot henne och hennes mamma. Det berättar hon om, vad som har hänt, hyr hon lever nu och man känner sig väldigt sorgsen för hennes skull.

Samira
Hon berättar om när hon var 13 år och fick sprit av en äldre kille som sedan våldtog henne.

Hannes
Jag förstod inte riktigt vad som hände. Det var otydligt och rörigt så det blir lite svårt att berätta om den.

Jag tror att de här novellerna var skrivna för lite äldre men de var ändå hel ok förutom att jag inte förstod den om Hannes. Den novellen om Alice tyckte jag var bäst.





Jag läste också några noveller ur en bok som heter Önska bort önska nytt, av Ingrid Olsson. Det var som noveller fast uppdelade så att det stod ungefär 5 rader på varje sida. Den var lättläst och skön att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar