söndag 24 augusti 2014

Undret - Recension

Undret av R.J. Palacio är en bok som handlingen skulle kunna passa för 10 år och uppåt men texten är lite svårare och passar bra för mig som snart är 13 år och bra på att läsa. Jag blev tipsad av Bokugglan och jag tyckte att den skulle passa bra för mig eftersom att jag vill ha lite mer svårlästa böcker fast med en handling som inte var för typ 16-åringar.

August är en vanlig 10-årig kille som gillar att läsa serietidningar och att spela x-box, det enda ovanliga med honom är att hans ansikte ser allt annat än normalt ut. August är född med ett missbildat ansikte och har gått igenom många svåra operationer. När han går ut får han många konstiga och äcklade blickar på sig. Nu har Augusts föräldrar bestämt att han ska börja i en vanlig skola. Han vet inte riktigt om han vill eller inte, alla kommer ju tycka att han ser ut som en zombie. Men när dagen kommer är ju faktisk några snälla mot honom, eller?

Budskapet i boken var bra: Det spelar ingen roll hur men ser ut, det är sättet som räknas. Men jag tyckte att boken var rätt så tråkig att läsa för det hände liksom ingenting. Hela boken gick ut på att August skulle försöka att inte bli allt för ledsen av alla kommentarer och blickar han får. Det var bra att boken var uppdelad i olika delar så man fick läsa från olika personers perspektiv. Om den inte hade varit det tvivlar jag på att jag hade fortsatt läsa. Karaktären jag gillade mest i boken var Summer, tjejen som August blir kompis med. Hon verkar som en rolig och bra person. Man tycker väldigt mycket synd om August också han måsta ha det väldigt svårt och jobbigt.

Undret av R.J. Palacio får 4 av 10 ugglor av mig.