söndag 22 april 2018

Läser just nu

Jag har läst rätt mycket den här veckan tack vare det fina vädret och att jag slutat tidigt nästan varje dag! Under veckan har jag läst ut Comedy Queen av Jenny Jägerfeldt som det snart kommer en recension på. Just nu håller jag på med två böcker, Jag är Malala av Malala Yousafzai och Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren.

Jag är Malala är en biografi om hennes liv. Hon växte upp i Pakistan där det inte är självklart att fickor får gå i skolan. Hon kämpar för alla barns rätt till utbildning och blev på grund av detta skjuten av en taliban. I boken berättar hon om sin uppväxt och mycket om hur situationen i hennes land har sett ut. Jag köpte boken på bokrean förra året och har haft den i min läshög sedan dess. Av någon anledning har jag inte varit sugen att läsa den och grämt mig för att plocka upp boken. Men jag är verkligen glad att jag började läsa den. Jag tycker att boken är väldigt intressant och också är skriven med ett fint språk. 

Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren handlar om Melanie vars bästa kompis Kassandra tar livet av sig. Sedan får man följa henne tiden efter det hemska inträffat. Boken är väldigt sorglig men ändå fin. Nu har jag läst två böcker som handlar om självmord direkt efter varandra så jag tror att jag behöver läsa något gladare efter det. 


På senaste tiden har jag också börjat lyssna en hel del på ljudböcker. Just nu lyssnar jag på Never let me go av Kazuo Ishiguro. Vi ska läsa den till min bokcirkel och jag kände för att läsa andra böcker så då tänkte jag att jag kunde lyssna på den istället. Den handlar om Kathy som ser tillbaka på sin barndom då hon bodde på ett internat och barnen som bodde där var speciella eftersom att de var ämnade för att donera sina organ. Den är helt okej hittills, men också väldigt annorlunda. Det känns coolt att säga att man läst en nobelpristagare! 

Så här i slutet av inlägget måste jag också ge er ett tips, kolla på Den fantastiska historian med Berg och Meltzer på Dplay. Det är ett program där Carina Berg och Christine Meltzer tar reda på saker om kvinnornas historia och tester på hur det var att vara kvinna i olika århundraden. Väldigt intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar