torsdag 18 januari 2018

Min läslista inför 2018

Struktur är något som är viktigt för mig och då även när det gäller läsandet. Jag har en hel del böcker som jag planerar att läsa under 2018. På mitt skrivbord har jag två stora högar med böcker som står och väntar på att bli lästa och i min mobil har jag en lista på böcker som jag gärna vill läsa snart. Dessutom har jag skrivit ett inlägg om vårens böcker jag är mest taggad på. Så för att strukturera upp för mig själv och dela med mig av min läslista inför 2018 för er tänkte jag i det här inlägget berätta om de böcker jag planerat att läsa under året.


Vi börjar med böckerna på skrivbordet och de böcker jag tänkte börja med där är några recensionsexemplar. Det är Flykten från Olympo av Lisa Hågensen, Övergångarna Andreas Kundler och Lisa Linder och Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå: Nödrop från yttre rymden av Camilla Linde. Några av dem har legat ett tag utan att läsa, så jag tänker att jag ska ta tag i dem snart! Tre böcker jag är väldigt taggad på att läsa är Den här veckan är min av Ingrid Olsson, Bibliotek av Ali Smith och Tre saker du inte vet om mig av Julie Buxbaum. I läshögen har jag också Damaskus Sölvesborg av Per Nilsson, Tonårstjejens dagbok, Före och efter Klea av Jesper Danielsson, Facit: Konsten att skriva krönikor av Patrik Lundberg och Skriva poesi av Mats Söderlund. Det är böcker jag vunnit i tävlingar och köpt på bokmässan och andra ställen. Men jag är sådan som vill läsa böckerna innan jag ställer dem i bokhyllan så de har legat länge och väntat på att bli lästa. 

I år har jag också som mål att läsa klart Harry Potter-serien och After-serien. I Harry Potter ska jag börja på den femte och längsta boken, Harry Potter och Fenixorden. Den skrämmer mig lite med sin längd, men när jag får tid ska jag påbörja den. I After-serien har jag bara den sista delen kvar, För evigt, så den ska också läsas! 

Jag är Malala av Malala Yousafzai, Half bad Ondskans son av Sally Green och Den nya dagen gryr: Karin Boyes författarliv av Johan Svedjedal ligger också och väntar på att bli lästa. Sedan har jag också två poesiböcker, Edith Södergrens Samlade dikter och Längst inne i mitt huvud av Barbro Lindgren, men dem tänker jag att jag läser lite i då och då.

Sedan har jag en lista i mobilen på böcker jag vill läsa så snart som möjligt. Den ser ut såhär: 
- Visheten vaknar av Elin Säfström
- Älvsommar av Mårten Sandén 
- Sagasagor Syskonsjuka, kämparglöd och en envis framtand av Josefine Sundström
- Haj-Jenny av Lisa Lundmark
- Något av Fredrik Backman
- Bara tre ord av Becky Albertelli

Av de böcker som kommer ut i vår vill jag såklart läsa alla jag skrev om i mitt blogginlägg om vårens utgivning. Men de som jag verkligen måste läsa är Till alla killar jag har gillat av Jenny Han, Kärlek, hat och andra filter av Samira Ahemd, Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren, Livet i en skokartong av Liv Marit Weberg och Frallan är bäst av Sara Ohlsson och Emma Adbåde. Många av de böckerna tänker jag kan bli perfekt sommarläsning!

Med det kan jag konstatera att jag har en hel del böcker att läsa! Det kan kännas lite stressande, men också roligt såklart! Lämna gärna en kommentar om det är någon av de här böckerna som du har läst och gillat! Vilka böcker ska jag prioritera? 

8 kommentarer:

  1. Vad roligt att se att Visheten vaknar har smugit sig in där. Hoppas du gillar den!

    SvaraRadera
  2. Hej Agnes! Vilken spännande lista! "Haj-Jenny" av Lisa Lundmark är jag nyfiken på! Har du fått min bok (vilse i rymden och andra berättelser) sänd till dig från mitt förlag? Bara så att de inte har glömt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag har fått din bok och även läst den! Recension kommer under nästa vecka! :)

      Radera
    2. Åh, det var snabbt! Spännande!

      Radera
  3. Jag gillade "Tre saker jag inte vet om dig" väldigt mycket. Lyllo dig som har den oläst! :) Visheten vaknar vill jag också läsa snart. Plus en massa annat. ;)

    SvaraRadera