torsdag 4 januari 2018

Läst i december

December har vart en bra månad både när det gäller läsningen och andra saker jag sysselsatt mig med. Det har varit en hel del plugg men månaden avslutades med ett välbehövt jullov och julfirande. Jag älskar verkligen december eftersom att man förbereder så mycket inför jul och har så mycket att se fram emot. Allt juligt lyser upp vardagen och gör den så mycket mysigare. Jag har läst många både juliga böcker och andra böcker under december och i dagens inlägg tänkte jag summera månadens läsning!

Jag är med i skolans bokcirkel och till decembermötet skulle vi läsa Let it snow av John Green, Mauren Johnson och Luren Myracle. Jag läste en del av den boken på engelska julen 2016, men beslöt mig för att läsa om den på svenska. I bokcirkeln var vi överens om att det var en helt okej bok, men lite för överdriven och hade inte så mycket julkänsla som vi hade hoppats på. 

En annan julbok jag läste var Jul i Stora Skogen av Ulf Stark och Eva Eriksson som är en adventskalenderbok som kom ut från några år sedan. Det är en väldigt mysig julberättelse om djuren i skogen som väntar på tomten. 

På skolans bibliotek hade de en adventskalender där man varje dag kunde svara på en fråga och ha chans att vinna en bok. Jag vann Fredrik Backmans julberättelse Ditt livs affär i en av tävlingarna. Den läste jag ut en eftermiddag och tyckte jättemycket om. Det var en kort, men fin berättelse som gick snabbt att läsa. Nu vill jag verkligen läsa mer av Fredrick Backman!

I december tog jag också äntligen tag i Anna Jakobsson Lunds bok Equilibrium. Jag tyckte om den mer än vad jag hade förväntat mig, men den lyckades inte riktigt fånga mig helt. Efter den boken ville jag ha något som gick snabbt att läsa så jag plockade upp Wursten och veganen av Åsa Asptjärn. Det var en rolig och somrig berättelse som jag verkligen kan rekommendera för mellanåldern!

Såklart läste jag också min julfavorit Titta, Madicken, det snöar! av Astrid Lindgren under december! Det är min absoluta favoritjulbok, jag älskar verkligen Astrid Lindgren!

Under hela december läste vi årets adventskalenderbok Tjoho, nu är det ju! av Ulf Nilsson och Emma AdBåge tillsammans i familjen. Det var en besvikelse för mig, den var inte alls så bra som jag hoppats att den skulle vara även om den hade sin fina saker också. 

Jag fyllde år i december och då fick jag Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren som jag önskat mig! Den började jag läsa direkt och tyckte jättemycket om! Det var en sådan där bok som man hela tiden vill fortsätta läsa och när man inte har läst på ett tag längtar man efter att fortsätta!

Årets sista bok blev Sköldpaddor hela vägen ner av John Green. Den hade jag svårt att komma in i men när jag väl gjort det var den faktiskt ganska bra. Jag är inte ett så stort fan av John Green egentligen men tycker ändå att han skriver på ett roligt sätt!

Mycket bra läsning i december och hela 2017! Jag ser fram emot vad 2018 har att erbjuda! I januari ska jag läsa Sjörök, En bön för de stulna och fortsätta med böckerna i min läshög! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar