söndag 24 december 2017

Tjoho, nu är det jul! - Fjärde advent

Glad fjärde advent och god jul allesammans! Idag är det julafton och vi har läst sista kapitlet i årets adventskalenderbok från Rabén & Sjögren, Tjoho, nu är det jul!. Den är skriven av Ulf Nilsson och illustrerad av Emma AdBåge. Genom bokens 24 kapitel följer man grisen Ruffe som rymt från julen och att bli slaktad. På sin väg möter han katten Kss-kss som visar honom till ett hus där de slår sig till ro. Tillsammans med mössen Andersson och Pettersson skapar de en trevlig tillvaro och en jul de sent kommer glömma.

Först och främst vill jag säga att jag älskar idén med adventskalenderböcker där man läser ett kapitel varje dag. Det blir en rolig julkalender som man kan uppleva tillsammans. Det är ett bra upplägg med korta kapitel alldeles lagom att läsa i vintermörkret. Tjoho, nu är det jul! levde dock inte riktigt upp till mina förväntningar. Jag tyckte att det inte hände så mycket i början av boken. Jag tyckte att kapitlen hade en bra längd men berättelsen fördes liksom inte fram så mycket vilket gjorde att det var svårt att komma in i boken. Men efter att ha läst ungefär halva boken blev den mer händelserik och gick också in på lite djupare ämnen som ensamhet och döden. Tankar om olika ämnen var skildrade genom djuren på ett fint sätt och jag tror verkligen att det kan ge upphov till intressanta samtal. Samtidigt som man kan få något att prata om i familjen är boken också humoristisk och knasig. Djuren är lite rädda för julen men lär sig mer och mer genom att läsa ur en bok. Dessutom tar grisen Ruffe på sig kläder och går runt bland människor.

Jag rekommenderar verkligen att läsa en adventkalenderbok i juletid. Det är en jättemysig grej att göra tillsammans. Jag tror nog att det skulle passa jättebra i en familj med yngre barn än vad jag och min bror är. Tjoho, nu är det jul! är en fin och julig bok, men ska man bara läsa en adventskalenderbok skulle jag inte välja den här tyvärr. 

Hoppas ni alla får en underbar jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar