fredag 2 juni 2017

Läst i maj

Maj månad började med att bloggen fyllde tre år! Det firade vi med boktips. Jag hade också mina sista nationella prov, hittade på saker med kompisar och familjen, var på klassresa, hade dansuppvisning, var på Disco SM. Litteraturupplevelserna jag var med om under månaden var ett besök på Junibacken, Stockholms litteraturmässa och releasefest för Novellix nya novellkvartett. Releasefesten var jag på förra onsdagen med mina kompisar. Vi träffade trevligt folk, minglade, fick novellerna signerade och hörde uppläsningar ut novellerna - en rolig kväll helt enkelt! Jag läste sex böcker och fyra noveller i maj, och det tycker jag är bra eftersom att maj har varit en hektisk månad med mycket inplanerat. Novellerna jag läste var Novellix nya noveller om att vara ung av Sandra Beijer, Sara Kadefors, Elin Bengtsson och Johanna Nilsson. Fina noveller att känna igen sig i! Nu tänkte jag sätta igång att berätta om de övriga böckerna jag läste.

Till att börja med påbörjade jag äntligen en trilogi som jag länge velat läsa. Första boken i trilogin av Charlotte Cederlund heter Middagsmörker och utspelar sig på vintern. Det kanske inte var den ultimata läsningen i maj, med tanke på när den utspelar sig, men jag gillade den ändå. Den handlar om Àili som tvingas flytta till sin morfar i Norrland från Skåne när hennes pappa dör. Man får följa henne när hon lär känna människor i den nya byn och märkliga saker börjar hända som hon blir indragen i. Spännande bok och jag vill verkligen fortsätta läsa de kommande delarna i serien.

Efter det läste jag en bok som Johanna på bloggen Sincerely Johanna tipsade om, Tisteltankar av Anette Eggert. Det var en fin och bra bok som gick snabbt att läsa. Jag gillade att den liksom var uppbyggd på tankar, det gjorde att jag lätt kunde relatera till den.

Jag tycker mycket om Katarina von Bredows böcker och ville därför gärna läsa hennes nya bok Tappa greppet. Jag hade rätt höga förväntningar på den eftersom att jag tyckt så mycket om hennes tidigare böcker, tyvärr var den rätt seg och berörde mig inte lika mycket som de andra av hennes böcker har gjort.

När jag var på klassresa på Gotland köpte jag en bok som jag länge velat läsa. Den heter När vi möttes och är första delen i en serie av Anna Todd. Trots de dryga 600 sidorna boken bestod av satte jag tänderna i den direkt när vi klev på färjan hem. Det är många som har tipsat om serien och jag har tänkt att det borde bli en bra sommarläsning. Jag fastnade verkligen i boken och tyckte mycket om den! Jag kommer att skriva mer om boken i en recension, men kan säga att det verkligen är en bok att rekommendera!

Det blev även två recensionsexemplar lästa under maj. Den första var en bilderbok jag fick från Rabén & Sjögren. Den heter Natten och är skriven och illustrerad av Sara Villius och Mari Kanstad Johnsen. En fin bilderbok som jag kommer skriva mer om i ett kommande inlägg. Sedan läste jag också Veterinär Vims - Valarnas hjälte, av Tanja Matila och Emma Ganslandt. En fin och rolig bok om att rädda djur.

I juni drar sommarläsningen igång och jag har en hel hög med böcker som ligger och väntar på att få bli lästa! Jag hade tänkt att berätta vad jag ska läsa i sommar i ett kommande inlägg. I juni ser jag fram emot att få sommarlov förståtts, dock med skräckblandad förtjusning eftersom att jag helst inte vill sluta grundskolan. Vad det gäller bokrelaterade händelser ser jag fram emot att få gå på pressvisningen av den nya PAX-ljudvandningen 8 juni och såklart också boksläppet av Vitormen 10 juni. Första sommarlovsveckan ska jag också besöka biblioteket på deras sommarbokträff och berätta lite om min bokblogg och boktipsa, det ska bli roligt! Sedan ska det bli skönt med lite sommarvärme och ledighet också!

En glad Sandra Beijer på Novellix
releasefest!

Fina vyer på Gotland!

2 kommentarer:

  1. Gud vilken fantastisk blogg du har och att du är så UNG!? Otroligt inspirerande är du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, vad glad jag blir! Tack så mycket!

      Radera