tisdag 9 maj 2017

En lördag på Junibacken och Stochkholms litterturmässa

I lördags var jag på äventyr i Stockholm där jag besökte både Junibacken och Stockholms litteraturmässa. Dagens startade redan kl. 9.00 då jag hoppade på tåget tillsammans med min mamma, lillebror, mormor, morfar, moster och mina kusiner. Efter tågresan tog vi spårvagnen ut till Djurgården och Junibacken. Det är som ett museum och lekställe för barn baserat på olika barnböcker. Jag har varit där några gånger som liten men det var kul att se hur det har utvecklats och också visa mina kusiner hur det ser ut. 

Hela gänget vid Astrid Lindgren-statyn
Alfons.
I ett av rummen finns en utställning baserad på flera olika böcker, Astrid Lindgrens böcker, Mamma mu, Stina Wirséns vem-böcker, Jan Lööf och Martin Widmarks Lassemajaböcker bland annat. Det är uppbyggt så att man kan gå in i vissa hus, leka affär, åka rutchkana och så vidare. För mig var det roligaste att se hur det var baserat på böckerna, än att leka, men mina kusiner uppskattade det! 

Junibacken har lite olika utställningar som de varierar och just nu är den en utställning baserad på Barbro Lindgrens böcker. Där fanns till exempel en del av Loranga och Masarins hus, med guldbadrum och ett rött kök. Det fanns också fåtöljer där man kunde sitta och lyssna på historier. 

Det bästa med Junibacken är nog ändå sagotåget där man får uppleva många av Astrid Lindgrens berättelser från Junibacken till Nangilima. Då åker man i små vagnar och tittar på uppbyggda platser ut böckerna samtidigt som man lyssnar till Astrid Lindgrens berättarröst. Jättefint gjort och en härlig åktur.

Bokhandeln
<3
Vi besökte också Junibackens fina bokhandel fylld med massor av barnböcker. Det är en superfin, välfylldbokhandel som jag skulle kunnat vara inne i hur länge som helst. Jag köpte en bok med Barbro Lindgrens dikter i som hette Längst inne i mitt huvud. Jag tycker mycket om Barbro Lindgrens poesi och blev därför glad när jag hittade den boken. Sedan köpte jag också en t-shirt med Astrid Lindgren på. Den var jättefin och jag kommer känna mig väldigt cool i den! Jag behöver införskaffa mig lite nya t-shirts inför sommaren och vad passar då bättre än en med min störtas idol på? I bokhandeln fanns också de urgulliga Mumin-muggarna som jag vill börja samla på så mormor köpte en till mig som jag ska få i skolavslutningspresent. 

Vi kollade också på teater, de satte upp en pjäs baserad på Barbro Lindgrens böcker om Sparvel. Jag tyckte att den var bra gjord och passade både för stora och små! 

Efter besöket på Junibacken gick vi till Stockholms litteraturmässa på Kulturhuset. Jag var så glad att vi hann gå även dit! Där tittade vi mest i utställningshallen och jag träffade Tim från Vombat förlag. Av henne fick jag boken Tamika och medicinmannens arv, av Anna Nilsson Spets, en jättefin bok som jag tror handlar om Afrika. Den ska bli rolig att läsa och jag kommer såklart att skriva om den här på bloggen. 

På litteraturmässa var det också smygpremiär för Novellix nya novellfyra med noveller skrivna av Sandra Beijer, Elin Bengtsson, Johanna Nilsson och Sara Kadefors. Dem köpte vi såklart! De släpps egentligen i mitten av maj, så jag blev jätteglad över att se dem där! Alla noveller har jättefina omslag och ska handla om hur det är att vara ung. Det ska verkligen bli jätteroligt att läsa dem! 


Efter litteraturmässa var det dags att åka hem igen, men jag hade verkligen en rolig dag i kulturens tecken! Jag kan verkligen rekommendera att besöka Junibacken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar