onsdag 12 april 2017

Påskekrim - Tips på deckare

Såhär i påsketid kan det vara roligt att läsa deckare. Jag läste mycket deckare när jag var lite yngre, vid 9-12 års åldern hade jag värsta deckarperioden. Jag läste deckare, skrev deckare, lekte deckare och var med i en deckarklubb. Men på senaste tiden har jag inte alls läst så mycket deckare. Jag tror att det kan bero på att det finna massor med deckare för mellanåldern, men att utbudet sedan tunnas ut när man kommer upp till ungdomsböckerna. Jag har läst oändligt många 9-12 års-deckare, men bara några få ungdomsdeckare. Att jag inte fastnat så mycket för ungdomsdeckare kan ha att göra med att de är lite läskiga och jag gillar inte att bli skrämd. Men jag vill hitta tillbaka till deckarna, för de kan ju vara otroligt spännande läsa. Vilka deckare gillar du? Tipsa gärna i kommentarsfältet. Om man är 15 år och vill läsa deckare, ska man då kanske ge sig på vuxendeckare, eller finns det några bra ungdomsdeckare?

Jag hade tänkt skriva ett inlägg med mina bästa tips på deckare men när jag satt och bläddrade i min läsdagbok upptäckte jag att jag knappt läst någon deckare alls det senaste året. Men jag ska försöka att ändå hitta några guldkorn som jag verkligen gillat. Här kommer boktips:



Petrinideckarna, av Mårtens Sandén - Det här är en serie på många böcker som handlar om deckarklubben Hemliga ögat som löser en massor av deckarfall. Jag tyckte att böckerna var väldigt bra för några år sedan och minns också att de hade en bra blandning av spänning och vardag.

Sub Rosa-detektiverna, av Veronica von Schenk - Den här serien var min favoritserie för ett tag sedan. Jag minns dem som väldigt spännande böcker med coola karaktärer och historiska inslag. Jag vill tipsa om dem eftersom att de inte är så välkända, trots att de är så himla bra!

Klarabelladeckarna, av Åsa Öhnell - De böckerna upptäckte jag för inte så länge sedan, men jag vill tipsa om den till alla mellan 9-12 år ungefär. Böckerna handlar om Klara och Bella som löser olika deckarfall och böckerna utspelar sig ofta på roliga platser som till exempel Sälen eller utomlands.

Flingan och flocken-serien, av Jeanette Bergenstav - I den här serien får vi följa Flingan och hennes hundvänner, perfekt för dig som gillar både spänning och hundar!

Han kallar sig Esmeralda, av Ritta Jacobsson - Det är en av få ungdomsdeckare jag har läst, om det ens är en deckare. Den tar upp det svåra ämnet pedofili och visar verkligen verkligheten. Jag rekommenderar verkligen Ritta Jocobssons böcker för den som vill läsa om tuffa ämnen.

Japp, där fick ni några tips på deckare att läsa under påsken! Som sagt, tipsa mig gärna om spännande deckare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar