söndag 2 april 2017

Läst i mars

Mars har vart en månad full av skola, plugg och träning. Men jag har också hunnit med att vara sjuk, tävla i discodans och hitta på roliga saker med kompisarna. Jag är så glad för mina underbara vänner som lyser upp tillvaron mellan alla prov och andra måsten. Nu har ju nationella proven satt igång och det är dags för slutspurten av grundskolan för min del. Det känns jättekonstigt att jag snart slutar nian, men det märks att många är lite skoltrötta. När det gäller läsning känner jag inte att jag har haft den tiden jag velat, men jag läste ändå sju böcker och det är ju helt klart godkänt! Efter bokrean var min läshög likt ett berg, men jag tycker ändå att jag har kommit igenom den en del. Dock är jag sugen på att bara läsa det som faller mig in och inte ha några måsten, men vi får se vad det blir. Då jag har haft en del böcker att recensera under mars har jag tagit mig friheten att bara läsa vissa böcker utan att recensera dem. Det har varit jätteskönt! Ibland behöver man bara få läsa utan att verkligen sätta sig in i vad man tycker om böckerna, bara läsa för att få avkoppling. Men nu sätter vi igång och summerar min läsning i mars!


Jag började månaden med ett bokreafynd av en av mina favoritförfattare, Katarina von Bredow. Den heter Som jag vill vara och efter att ha läst den tror jag att jag har läst alla hennes böcker. Dock inte boken hon kom ut med alldeles nyligen, men den hoppas jag på att få läsa snart. Jag älskar von Bredows mysiga böcker som man hela tiden vill fortsätta läsa trots den vardagliga handlingen. Som jag vill vara var precis en sådan bok! Den handlar om en femtonårig tjej som blir ofrivilligt gravid. Eftersom att jag också är 15 år får den mig att tänka på hur det skulle vara om det hände mig. Jag gillade boken och lärde mig faktiskt mycket av den.

Sedan läste jag en bilderbok som jag fick som recensionsexemplar av Vombat förlag. Den heter Hjältehunden Hedvig och de stulna orden och är skriven och illustrerad av Susanne Schneider och Kerstin Elias Costa. Trots att jag gillade idén om att läsa från en hunds perspektiv och att det handlade om ord som var stulna lyckades den inte riktigt fånga mig. Det var inte “my cup of tea” helt enkelt. Jag tyckte att berättelsen kändes för platt och enkel. Men jag tror absolut att det finns andra som skulle  gilla den mer än vad jag gjorde. Bilderna var jättefina och jag är ändå glad att jag fick chansen att läsa den!

Jag har länge velat läsa något av Tove Jansson eftersom att det känns lite som allmänbildning och något man borde ha gjort som boknörd. Därför tog jag mig an Det osynliga barnet. Det är en samling av kortare historier om de olika filurerna i Mumindalen. Jag gillade vissa historier mer än andra, de kunde ibland vara väldigt ohändelserika, men uppskattade språket och sättet den var skriven på. Vi får se om jag läser något mer av Tove Jansson i framtiden.

Därefter blev det dags för ännu ett bokreafynd, Som om jag frågat, av Johanna Lindbäck. Jag har läst ett par böcker av henne innan som jag har gillat och den här var också bra. Kompisproblem, familjeproblem och allmänt skönt att läsa.

Jag fick en bok av pappa från bokrean och det var första delen i en trilogi av Hanna Widell och Amanda Schulman. Första boken hette Försoningen och den läste jag också i mars. Den handlar om två systrar som lever i överklassen i Stockholm, vad jag fattade det som. Jag kunde inte riktigt relatera till det, men det var ändå spännande att läsa. Sedan avslutades boken såklart med en cliffhanger, så nu blir jag tvungen att fortsätta läsa trilogin. Men jag har hört att den andra delen ska vara bättre, så det hoppas jag på!

Kajsa Gordan har nyligen släppt sin bok Om jag får stanna om Ilona som väntar på uppehållstillstånd och Stella som känner att hon har det för bra. Jag har länge vela läsa den och är väldigt glad att jag gjorde det! Snart kommer en recension!

Till sist läste jag Om jag var din tjej av Meredith Russo, även den ett bokreaköp. Jag tyckte om den, det gjorde jag verkligen och snart kommer jag recensera även den.

I april tror jag att jag kommer varva läshögläsning med lite andra böcker jag är sugen på. Jag är sugen på tredje Harry Potter, Våra kemiska hjärtan, Charlotte Cerderuds trilogi och Katarina von Bredows nya. Jag ska verkligen försöka ta mig tid till läsning, för det är ju så himla roligt!

Mars månad spenderades till största del i skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar