lördag 25 februari 2017

I min läshög - Vårens läsning

Nu är sportlovet över för min del och jag har fått en hel del läst, vilat upp mig och åkt skidor. Under lovet läste jag ut den tredje Harry Potter-boken, Harry Potter och Hemligheternas kammare, men den kommer jag skriva mer om senare. Det blev även några recensionsexemplar lästa, de kommer jag också att recensera inom en snar framtid. Just nu är min läshög väldigt hög och jag har en hel del böcker att läsa i vår. Därför tänkte jag både för min egen skull och för att det kanske kan vara kul att läsa, berätta om vad jag hade tänkt att läsa framöver. Vi kör igång!

Jag fick ju två böcker av Kate Morton av min mamma när jag hade namnsdag och tänkte att jag borde ta tag i någon av dem snart. De heter Dimmornas lek och Den glömda trädgården. Jag vet inte om man måste läsa böckerna i ordning, men det verkar som att alla hennes böcker är fristående. Så vi får se vilken jag tar itu med först. Jag är egentligen inte jättetaggad på att läsa de här böckerna, men jag hoppas på att jag gillar dem!

Sedan hade jag tänkt läsa något av Tove Jansson och mamma hade Det osynliga barnet, så det får nog bli den! Jag har länge velat läsa något av Tove Jansson, då det känns lite som något man måste ha gjort. Jag gillade ju Mumintrollen när jag var liten, så jag hoppas att böckerna är bra också!

Mamma och jag beställde hem två Selma Lagerlöf-böcker, En herrgårdssägen och Mårbacka: Ett barns memoarer: Dagbok, för ett tag sedan. Mest för att de nya pocketutgåvorna av hennes böcker var så otroligt fina! Jag vet att många gillar Selma Lagerlöf och dessa böcker känns också lite som allmänbildning och att man borde läsa något av henne. Dock känns de rätt tunga att ta sig igenom. Jag tror att språket är väldigt gammalt och en av dessa böcker är rätt tjock. Så vi får se om jag orkar ta mig igenom någon av dem, men jag ska i alla fall ge dem en chans.

I min läshög finns också del tre av Harry Potter, Harry Potter och fången från Azkaban. Jag tycker att jag har kommit in i ett Harry Potter-flow nu och tycker att böckerna är bra! Jag läste första boken i januari och andra boken i februari, så då får jag väl ta den tredje boken i mars då! En Harry Potter-bok i månaden blir ju bra!

Av en kompis fick jag en försenad födelsedagspresent för ett tag sedan. Det var en bok full av en massa noveller av olika författare och heter 12 minuter i Paris. Jag hade tänkt att försöka ta itu med den snart också, så jag hoppas att jag gillar den!

Sedan finns det några relativt nyutkomna böcker som jag hoppas på att få läsa snart, bland annat Våra kemiska hjärtan, av Krystal Sutherland, Om jag får stanna, av Kajsa Gordan och Åsa Asptjärns Rimligt lyckade ögonblick.

Vad planerar du att läsa i vår?

3 kommentarer:

  1. Jag vill också läsa Våra kemiska hjärtan och Rimligt lyckade ögonblick. När det gäller Harry Potter håller jag på med en omläsning och bok 5 står på tur. Att den är på 1000 sidor gör dock att jag inte riktigt orkar ta tag i den. Men kanske till sommaren...

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Selma Lagerlöf, men jag vet inte om jag skulle rekommendera någon att börja just med de två böckerna. Kanske Ett barns memoarer, snarare än En herrgårdssägen, i så fall, även om den är tjockare. Själv började jag med Dagbok som tonåring, den är väl lite liknande. Men hon ÄR inte helt lätt, Selma, man får vänja in sig vid stilen.

    Det allra mest lättillgängliga är väl bilderboken de gjorde på Bortbytingen - då blir det ett litet smakprov på Lagerlöfs stil samtidigt som den går fort att läsa. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det är ju svårt att veta när man inte läst någon av hennes böcker. Men tack för tips! Ska kolla om Bortbytingen finns på biblioteket!

      Radera