tisdag 6 december 2016

Julkalenderbloggstafett - En viktig bok - Lucka 6

Dags att öppna lucka 6 i julkalenderbloggstafetten och det är min tur att ta över efter Hannelens bokparadis som bloggade igår. Om du har missat det är det Sofies bokblogg som håller i en bloggstafett där vi är några bokbloggare som en varje dag bloggar om en eller flera böcker. Årets tema är En viktig bok och alla kommer att skriva om en bok som är viktig för just dem. Nu sätter vi igång med mina viktiga böcker.


Jag har valt tre stycken böcker, för det var så svårt att välja bland alla otroligt fina böcker. Jag läser för underhållning, avkoppling, lärdom och för att jag älskar att slukas upp av den magiska världen som finns mellan ett par bokpärmar. Efter alla böcker jag har läst har jag kommit fram till att jag älskar att läsa böcker där jag känner igen mig. Jag vill kunna relatera till känslorna och ha upplevt något liknande själv. Jag vill kunna känna det huvudkaraktären känner och få bekräftelse för att det finns andra som tänker precis som jag. En riktigt bra bok ska enligt mig ha ett bra språk, vara svår att släppa och få mig att känna att jag saknar boken när den tagit slut. Jag har därför valt tre stycken ungdomsböcker som fick mig att känna så här, fast på lite olika sätt: Tio över ett av Ann-Helén Laestadius, Om jag inte märks av Josefin Roos och Släppa taget, av Katarina von Bredow. Alla dessa böcker är skönlitterära, verklighetstrogna böcker som utspelar sig i nutid. Det är just den typen av bok jag gillar eftersom att jag då kan relatera som bäst till boken. Jag är inte så mycket för fantasy och science fiction, jag gillar inte när det är för mycket action och när det utspelar sig i en annan värld. Jag kan inte riktigt se en sådan scen framför mig och det gör det tråkigt att läsa. Istället fascineras jag av de författare som kan fånga det lilla i det stora och få spänning i små ögonblick i vardagen. Det gjorde verkligen de här författarna.

I Ann-Helén Laestadius ungdomsroman Tio över ett får vi följa Maja som bor i Kiruna, staden som snart ska flyttas eller snarare rivas på grund av gruvan som finns under jord. Varje natt klockan tio över ett vaknar Maja för att vara redo när de spränger i gruvan, ifall att något skulle hända. Utöver Majas oro och rädsla över gruvan finns kärleken till hockeykillen Albin och vänskapen med Julia som ska flytta.

I den här boken har författaren knutit samman många olika saker, förändringen i både ett samhälle och i en människa, men även hur det är att vara tonåring. Jag gillade verkligen att det i bokens sågs det lilla i det stora. Det var fantastiskt bra beskrivet hur stort det faktiskt känns att säga hej till den man är kär i i skolkorridoren till exempel. Det kunde jag verkligen relatera till.

Huvudpersonen Maja var väldigt lik mig, hon gillade att läsa, skriva, var med i en bokklubb och var ganska orolig av sig, precis som jag. Det gjorde att det för mig var underbart att läsa om henne! Men den här boken är inte viktig bara för att jag kunde relatera till den utan också för att den förmedlar känslor hos människor angående det som håller på att hända med Kiruna. Man tänker oftast inte på de enskilda människorna som kommer bli av med sina hem och sin trygghet. Tänk att hela din stad plötsligt bara skulle försvinna. Att ens hem skulle rivas och alla minnen bara försvinna. Det skulle vara hemskt! Tio över ett är en mycket bra och viktig bok som jag tycker alla borde läsa!

Om jag inte märks, av Josefin Roos är skriven ur 13-åriga Emmas perspektiv. Hon är en tjej med råttfärgat kortklippt hår, stora bröst och killkläder som aldrig märks. Men som tur är har hon Ella, de har varit bästa kompisar sedan barnsben och är nästan som systrar. Emma älskar Ella, men Ella förändras. Hon börjar sminka sig och hänga med de äldre och plötsligt är allt rubbat.

I den här boken kunde känna igen mig i väldigt mycket. Många av Emmas tankar var tankar som jag själv också tänkt. Mycket om samhället, varför kvinnor och män inte är lika mycket värda, men också inre känslor och funderingar. Duger man som man är? Vem är det okej att älska? ´Boken skildrade verkligen livet som tonåring i dagens samhälle. Om jag inte märks rekommenderar jag starkt till alla!

Släppa taget, av Katarina von Bredow handlar om Stella och Elsa som är tvillingar. Elsa tar mycket plats, syns och hörs och är populär medan Stella rör sig mer i bakgrunden. Nu går de i nian och Stella känner att det börjar bli dags att bli någon. Men hon känner sig bara som en sämre kopia av sin syster. När en ny dramalärare kommer till skolan förändras allt och systerskapet, kärleken och vänskapen sätts på prov.

Jag tyckte mycket om den här boken tack vare den bra och spännande handlingen. Jag ville hela tiden fortsätta läsa och tyckte nästan att den tog slut lite för fort. Släppa taget var viktig för mig på det sättet att jag kunde känna igen mig så otroligt mycket i Stella. Att man inte riktigt räcker till och kanske inte vågar göra eller säga vissa saker. Ibland känns det som att man bara försvinner in i mängden och som att ingen bryr sig om en. Att man tvingas göra sig till eller ändra på sin personlighet för att verka cool och rolig. För mig kändes det skönt att kunna relatera till Stella, att det fanns fler som tänkte som jag och samtidigt hade jag väldigt mycket nöje i att läsa den här boken. Katarina von Bredow skriver så bra och fängslande och hon skildrar verkligen alla typer av personligheter. jag tror att alla kan placera in någon person i sitt liv i någon av hennes karaktärer.

Så där! Nu har jag skrivit om tre stycken böcker som är viktiga för mig! Jag gillar huvudkaraktärer som jag kan relatera till och böcker där jag kan känna igen mig. Hoppas du fick något tips på en bok du vill läsa eller kunde relatera till något av det som jag har skrivit. Ha en trevlig dag! Imorgon tycker jag att du ska kika in hos Emeli, Boozen Books för att läsa om en eler flera böcker som är viktiga för henne!

9 kommentarer:

  1. Tack för ditt inlägg! Jag har bara läst "Tio över ett" av de böcker du skriver om, och hade inte du valt den boken hade jag nog själv skrivit om den. Dels för de anledningar du nämner, men särskilt för att den behandlar ångest. Sällan omskrivet i ungdomsböcker, men väldigt vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att jag fick vara med! Rekommenderar de andra verkligen!

      Radera
  2. Det var inga böcker som jag hade läst, men de lät onekligen intressanta. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Tio över ett var en av mina kandidater också men du hann före :-) Den var verkligen strålande, det var hemskt roligt och välförtjänt att Laestadius vann Augustpriset för den tycker jag!

    De andra två har jag inte läst, men noterar dem och planerar att göra det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag är så glad att Tio över ett vann!

      Radera
  4. Kände också samma med Släppa taget! Måste verkligen läsa Tio över ett ... Böcker en känner igen sig i är också mina bästa :D

    SvaraRadera