lördag 24 december 2016

God jul och jullovsläsning

Om det är någon som har missat det så är det julafton idag! God jul! För att fira julen och att det är jullov tänkte jag idag dela med mig av vad jag tänker läsa under lovet!

Just nu läser jag en bok som jag fick i julklapp förra året, nämligen Let it snow, av John Green, Mauren Johnsson och Lauren Myracle. Den har precis kommit ut på svenska, men jag har den på engelska. Det är en ungdomsbok som utspelar sig under julen och är skriven som tre kortare berättelser som ska gå in i varandra på något sätt. Jag har än så bara läst hälften av den första berättelsen och är lite kluven om vad jag tycker om den. Jag tycker att historian känns lite osannolik på något sätt och lite överdriven. Men hur som helst går den bra att läsa och det är bra för mig att öva på att läsa på engelska.

Jag hade också tänkt läsa Mats Strandbergs barnbok Monstret i natten som jag vet att många tycker om. Bland annat En förbannad podd har pratat väldigt bra om dem boken. Jag var en sväng till biblioteket här om dagen och när jag hittade Monstret i natten i hyllan var jag bara tvungen att låna den, så nu ligger den snällt och väntar i läshögen.

För några inlägg sedan skrev jag om Ann-Helén Laestaduis Agnes-böcker och berättade att jag läst tre av de fyra böckerna. De tyckte jag mycket om och därför hade jag tänkt att läsa den fjärde boken, Hitta hem, under lovet också! Det är jag jättetaggad på! Jag hoppas att den är lika bra som de andra böckerna!

Nu till den sista boken som jag hade planerat att läsa: Eviga glömskans allé, av Ritta Jacobsson. På bokcirkeln i skolan skypade vi med Ritta och då berättade hon om sin bok Eviga glömskans allé. Jag blev väldigt sugen på att läsa den boken och lånade den därför på biblioteket. Vi får se vad jag tycker om den, men jag tror att den kan vara riktigt bra!

Ha en fin julafton, alltihopa, jag hoppas att ni får många böcker som ni önskat er! Om jag får någon bok i julklapp kan du ge dig på att jag kommer att läsa den också under lovet! God jul!

3 kommentarer: