söndag 18 december 2016

Fjärde advent: En förtrollad jul - Recension

Det är mindre än en vecka kvar till julafton och fjärde advent idag! Helt otroligt! Just nu har jag bara rolig saker framför mig och ser fram emot mycket! Imorgon får jag jullov, på tisdag fyller jag år, sedan är det alla julfestligheter och ett skönt jullov! Idag hade jag tänkt att försöka mig på att recensera årets adventsbok, En förtrollad jul. Jag och min lillebror fick den i present första advent och tanken var att vi skulle läsa ett kapitel om dagen, men det blev inte riktigt så. I skrivande stund (fredag 16/12) har vi inte hunnit läsa så långt , bara till kapitel 10. Men jag tänkte ändå försöka mig på att recensera boken något. Dock tycker jag inte att boken riktigt kommit igång än, själva huvudhistorian har inte riktigt börjat än.

En förtrollad jul är skriven av Siri Spont och illustrerad av Alexander Jansson. Boken är en adventaskalenderbok i 24 kapitel utgiven av Rabén och Sjögren. Den hittas på Adlibris eller Bokus.

Martha och hennes lillebror får öppna ett paket i julkalendern som mormor gjort till dem varannan dag. Båda hoppas att något paket ska innehålla en hamster. En dag berättar deras föräldrar att en ensamkommande flyktingpojke som heter Yusuf ska komma och bo hos dem. I Marthas rum och han ska dessutom få öppna paket i deras julkalender. Det som börjar med avundsjuka utvecklas till ett äventyr de sent ska glömma.

Det jag gillar med boken är idén om en bok att läsa ett kapitel om dagen ända fram till julafton. Jag tycker också om att boken ger julkänsla, man känner igen sig i jultraditioner och bilderna tillför mycket!

Dock tycker jag att boken inte är så spännande, i alla fall inte i början. Det är väldigt korta kapitel som det ibland inte händer särskilt mycket i. Jag skulle vilja att kapitlen avslutades med en cliffhanger, så att boken blir mer spännande att läsa. Som tidigare skrivit, tyckte jag  inte heller att boken kom igång så snabbt. Efter nästan halva boken hade äventyret knappt börjat. Jag tror att fler barn skulle gilla boken om den hade kommit igång direkt och varit mer spännande. I det stora hela gillade jag boken, den var mysig att läsa, men jag fastnade inte helt. Den var inte tillräckligt spännande, helt enkelt.

Jag lyssnade på podcasten Bladen brinner där de pratade med författaren Siri Spont, som skrivit den här boken. Hon berättade att hon ville visa den positiva och härliga sidan av förorten och det tycker jag verkligen att hon lyckats med! Martha och hennes familj bor i förorten men har ett tryggt och härligt liv. Siri Spont sa också att hon ville visa att varje flykting faktiskt är en människa, det gillade jag!

Jag ger årets adventsbok, En förtrollad jul, 3 av 5 ugglor! Ha en fin advent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar