lördag 31 december 2016

De bästa böckerna jag läste 2016

Under 2016 har jag läst många bra böcker, men idag hade jag tänkt att berätta om de allra bästa! Vi får se hur många det blir, men jag tror att jag har svårt att begränsa mig.

I början av året läste jag Om jag inte märks, av Josefin Roos, en bok som utgår från Emmas tankar. Boken var väldigt tänkvärd och tog upp många frågor som de flesta tonåringar nog har. Jag kunde känna igen mig i nästan allt som huvudpersonen tänkte och tyckte därför mycket om boken. Tips till alla från 12 år!

Girl online av Zoe Sugg läste jag i somras på både svenska och engelska. Författaren är den kända brittiska youtubern Zoella och jag hade inte så höga förväntningar på boken, men tänkte att den kunde vara rolig att läsa. Men jag tyckte mycket om den! I synnerhet gillade jag den mysiga stämningen och karaktärerna.

Som du kanske vet älskar jag PAX-serien och under det gångna året har två böcker kommit ut, del 6 och 7, Näcken och Pestan. Självklart står de med på min lista över de bästa böckerna! Pax-trion Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson fortsätter att imponera. Böckerna är så oerhört bra skrivna, spännande och helt geniala. Att läsa om bröderna Alrik och Viggo som bor i Mariefred är alltid en fröjd! I vår kommer nästa bok, Vitormen, längtaaaar!

Ett av mina bästa sommarminnen från det här året är när jag en varm sommarkväll satt länge på min balkong och sträckläste Anna Ahlunds Du, bara. Det var en av mina bästa läsupplevelser under året och jag älskade verkligen, verkligen den underbara kärlekshistorian mellan John och Frank.

En rolig barnbok jag läste tillsammans med min kusin var Borttappat: Katt, kompis, kalsong, av Elin Lindell. Den handlar om 9-åriga Jördis och är hur kul som helst att läsa tillsammans! Mycket skratt utlovas!

På bokmässan fyndade jag Flora Wiströms debutroman Stanna. Den handlar Ester som precis har flyttat hemifrån och träffar en kille som hon blir störtförälskad i. Boken skildrar hur det är att vara flickvän till någon som har det svårt och mår dåligt. Jag gillade boken mest för språket, men också den bra handlingen och karaktärerna.

Boken som vann årets Augustpris i barn- och ungdomskategorin var Tio över ett, av Ann-Helén Laestadius. Den boken tyckte jag mycket, mycket om. Man får följa Maja som bor i Kiruna, staden som ska flyttas, och läsa mycket om hennes känslor och tankar inför det. Men det är också en kärlekshistoria och handlar mycket om vänskap. Jag kunde relatera till huvudkaraktären Maja och gillade hur boken var skriven. En mycket välförtjänt Augustpristagare!


Astrid Lindgren är min största förebild och favoritförfattare och för ett tag sedan läste jag en bok om hennes liv, Astrid Lindgren, av Agnes-Margerethe Bjorvand och Lisa Aisato. Boken är anpassad för barn, innehåller intressant fakta, inspirerande citat och underbara bilder!

Det var några av de bästa böckerna jag läste under 2016, alla är dock inte utgivna under året. det här är mitt sista inlägg för i år. Jag vill tacka för det här året och önska er alla ett gott nytt år! Vi hörs 2017!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar