fredag 4 november 2016

Stanna - Recension

Stanna är en ungdomsroman av Flora Wiström som är utgiven av Bonnier Carlsen. Boken hittas på Adlibris eller Bokus.

Ester har precis flyttat hemifrån och bor i en etta med sin bästa kompis Hanin. Hon spenderar dagarna på ett bokantikvariat och på olika fester på helgerna. En dag kommer en ursnygg kille in på antikvariatet och Ester förförs direkt av honom. Just då vet hon inte att han kommer göra det kommande året till det viktigaste, vackraste och hemskaste i hennes liv.

Det jag gillade med den här boken var språket och att den var så mysig. Och karaktärerna. Och mångfaldet. Och historian. Okej, jag tyckte mycket om den här boken! Den var så mysig att läsa och var en sådan där bok som man läser lite till i och lite till och lite till, bara för att det är så härligt. Jag älskade sättet den var skriven på! Det var så fint! Jag tycker om formuleringarna och önskar att jag själv skulle kunna skriva så fint. Scenarierna är kortfattade, men rymmer ändå så mycket. Det finns plats att tolka saker själv och fundera över olika saker. Jag gillar att det är korta kapitel eller vad man ska kalla dem, det gör att man hela tiden kan fortsätta läsa lite till. Sidorna flyger förbi och det blir aldrig långtråkigt.

Boken handlar både om fin kärlek, viktig vänskap och att stötta sin partner som går igenom något svårt. Den har en tuff och jobbig sida, men jag tycker att den fina sidan väger upp och inte gör att det blir jobbigt att läsa om. Jag vill läsa för att det är kul och mysigt och gillar inte när man får ångest av en bok. Men så var inte fallet med den här boken. Man skulle kunna säga att Jessica Schifauers När hundarna kommer och den här boken är ganska lika, inte bara för att huvudpersonerna heter Ester. Båda böckerna handlar om en pojkvän som går igenom en svår period och en flickvän som måste finnas där och stötta när det är lika svårt för henne. Men jag skulle säga att När hundarna kommer är lite jobbigare att läsa och att Stanna innehåller mer av feelgood och den fina sidan av berättelsen.

Karaktärerna känns väldigt härliga i boken! Det är sådana personer man gärna skulle vilja vara kompis med. Det finns ett mångfald i boken och den bygger mycket på allas lika värde, vilket jag tycker är väldigt positivt. En annan sak som gör att boken känns så härlig och mysig är miljöerna, antikvariatet tänker jag mest på!

Det här är den perfekta boken att krypa upp i soffan eller sängen med i höst och bara mysläsa. Rekommendera varmt! Jag ger Stanna, av Flora Wiström 5 av 5 ugglor för enligt mig är det såhär en bra bok ska vara!