söndag 27 november 2016

Första advent: Julböcker

Det är första advent idag! Wohooo! Jag är sjukt glad! Julen är bland det bästa jag vet. Jag tänkte göra ett jul- och bokrelaterat inlägg varje advent! Så idag börjar vi med lite juliga boktips. Jag tänkte tipsa om både julböcker och böcker som utspelar sig på julen. Men först tänkte jag berätta om min adventshelg. Igår hade vi julmarknad med klassen för att samla in pengar till vår klassresa i vår. Vi sålde fika och loppisprylar, superroligt var det! Sedan har vi julpyntat hemma och idag ska vi på Mariefreds julmarknad. Jag tycker att Mariefred är mysigt precis som det är och nu när det är julmarknad är det säkert ännu mysigare. Jag skulle gärna vilja ha snö också, men det kommer väl! Åsa och Ingela, författarna till PAX-böckerna, skulle signera böcker i Mariefred under julmarknaden. Så jag hoppas på att träffa dem! De är så otroligt härliga och snälla! Men nu sätter vi igång med lite juliga boktips!

Astrid Lindgren skriver de bästa julböckerna enligt mig! De ger verkligen den rätta julkänslan och är så sjukt härliga! Min personliga favorit är nog Titta, Madicken, det snöar! som handlar om Madicken och Lisabet som vaknar en vintermorgon när den första snön är fallen. De blir glada och leker länge i snön. Nästa dag ska Lisabet och Madicken följa med Alva och julhandla, men Madicken har fått feber och kan inte följa med. I stan är det vackert julpyntat och det finns många roliga saker i leksaksaffären. Lisabet får vänta utanför medan Alva köper julklappar och då möter hon en pojke hon känner som åker efter en släde. Han tror inte att hon vågar göra likadant, men det vill minsann Lisabet visa honom att hon kan. När nästa släde kommer hoppar hon på och först känns det roligt men efter en stund är det långt från stan och Alva har snart handlat klart. En mycket fin bok med underbara bilder av Ilon Wikland som jag kommer att läsa om snart!

Av Astrid Lindgren gillar jag också Jul i Bullerbyn och Jul i stallet. I Jul i Bullerbyn får man läsa om allt det mysiga pysslet innan julafton. De bakar pepparkakor, hugger gran och lackar paket. Otroligt mysig bok! I Jul i stallet berättas historien om barnet som föds i ett stall på julnatten.

Jag gillar julkalenderböcker där man ska läsa ett kapitel om dagen enda fram till jul. Förra året läste jag Skorstensjul, av Mårten Sandén som är en superfin bok! Den handlar om Stella, Mago och Issa som har rymt från sitt barnhem och kommer till Stockholm. Där ska de vänta på att Magos pappa som bor i Sydafrika ska komma och hämta dem. Men redan när de stiger av tåget på centralstationen möter de annorlunda människor. Tiggaren Niklasson har glömt bort vem han är och barnen bestämmer sig för att hjälpa honom att minnas. De får hjälp av Lille Haj och de andra skorstensbarnen som bor själva på taken. De måste skynda sig att hjälpa Niklasson, innan julafton!

Andra julkalenderböcker jag gillar är God jul, Lilla Lök, av Frida Nilsson och Tro på tomten, av Lotta Olsson. Årets julkalenderbok heter En förtrollad jul och är skriven av Siri Spont och illustrerad av Alexander Jansson. Jag vill jättegärna läsa den! Jag vet inte riktigt vad den handlar om, men den ser superfin ut!

Jag vill tipsa om fyra juliga böcker för mellanåldern också; Ronny och Julias julklappar, av Måns Garthon och Johan Unenge, Sunes jul, av Anders Jacobsson och Sören Olsson, Polkagrisrånarens hemlighet, av Åsa Öhnell och Pestan, av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson. Tre härliga, spännande, roliga, mysiga och juliga böcker! Pestan är kanske inte så julig, men den utspelar sig på julen i alla fall!

En väldigt rolig bok för 6-9 år som utspelar sig på julen är Bortappat: Katt, kompis, kalsong, av Elin Lindell. Den handlar om Jördis och är otroligt rolig att läsa tillsammans.

Till sist vill jag tipsa om en ungdomsbok som nyligen översatts till svenska, Let it snow, av John Green m.fl. Jag har den på engelska, men har bara läst lite i den. Men jag tror absolut att den är bra och skulle gärna vilja läsa den! Den svenska utgåvans omslag är otroligt fint!

I somras läste jag en julig bok, nämligen Dash och Lilys utmaningsbok, av David Levithan och Rachel Cohn. Den har en jätterolig och spännande handling. Dash hittar en anteckingsbok med utmaningar han ska göra. Genom den hittar han Lily som precis som honom är ensam i New York under julen. En julig bok jag rekommenderar till alla ungdomar!

Hoppas du fick lite tips på julläsning och ha en fortsatt trevlig advent!

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt och alla
barnen glädjas att fira få advent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar