onsdag 16 november 2016

Augustpriset 2016: Djur som ingen sett utom vi - Recension

En av de nominerade böckerna till Augustpriset i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok är Djur som ingen sett utom vi, av Ulf Stark och Linda Bondestam. Boken är utgiven av Berghs förlag och hittas på Adlibris eller Bokus. 

Gömda på land eller under vattnets yta finns de osedda djuren som ingen någonsin sett. En annan, Cellansetten, Väntansdjuren och Hoppeligen är några av de djur vi får möta i den här boken. Genom Ulf Starks verser och Linda Bondestams bilder får vi lära känna dem. 

Juryns motivering till nomineringen:
Ingen har sett Eskalopen, Nomadinen och Celansetten. Ingen utom Ulf Stark, som har gett dem varsin dikt, och Linda Bondestam, som i sprakande färg har förevigat dem i bild. Denna diktsamling förädlar och utvecklar en absurdistisk nonsenstradition. Rimmen är oväntade, bildkompositionerna häftiga. Fantasifulla språklekar och nyord samsas med kontrastrika bilder där varje enskilt djur har fått ett personligt uttryck. Resultatet blir en livsbejakande och nyskapande bok, genomtänkt ner i minsta detalj.

Jag tyckte mycket om den här boken! Den var fint skriven i diktform och jag gillade hur läsningen bara flöt på. Den här boken passar jättebra att läsa högt, då hör man verkligen rytmen i dikterna! Jag gillar att det rimmade lite här och var och tyckte att ordvalen var väldigt bra! Dock tyckte jag att många ord var väldigt svåra, som exempelvis anarki, det tror jag kan vara lite svårt att förså om man är mellan 3-6 år. Men djurens namn var väldigt roliga och påhittiga. Hela boken känns väldigt fantasifull och lekande vilket jag tror att många barn uppskattar! Jag tror att barn kan tycka att den här boken är ganska rolig, men den känns lite lång att läsa hela på en gång, då den inte är så spännande. Det är mycket samma hela tiden, samma slags dikter men om olika djur.

Bilderna är otroligt fina och färgsprakande precis som det beskrivs i juryns motivering. Jag håller också med om att bildkompositionerna är häftiga!

Jag tror att man kan känna igen sig i de här olika djuren, man kanske inte tycker att man hör hemma någonstans eller är utanför. Då blir det en trygghet att läsa om andra varelser som känner likadant även fast de inte är människor.

Det här är en bok som jag verkligen gillar och som jag verkligen tycker är värd sin nominering till Augustpriset! Jag tror att det här kommer bli en bok jag tar upp och läser några sidor i lite då och då bara för att det är roligt! Därför ger jag Djur som ingen sett utom vi 4 av 5 ugglor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar