tisdag 22 november 2016

Augustpriset 2016: 5-åring och 7-åring om bilderböckerna

Fyra av de Augustnominerade böckerna var bilderböcker och jag tog hjälp mina kusiner Nora och Tyra på 7 och 5 år för att höra vad dem tyckte om böckerna. För mig är det viktigt att få höra vad några i målgruppen tycker om böckerna och inte bara vuxnas åsikter.

Tyra, 5 år om Idag vet jag inte vem jag är, av Ida Sundin Asp:
"Morfarn i boken var gammal, men förut var han ung, så han glömde bort saker. Jag tyckte boken var bra. Den handlade om han inte kom ihåg vem han var. Bilderna var fina för de hade mycket färg och så."

Tyra,5 år om Oj, en polis, av Eva Lindström:
"Jag tyckte den var bra för det var kul när de åkte flygplan. Fast den förra boken var bättre. Bilderna var fina, men de hade inte så mycket färg, bara svart och grönt. Jag gillar mer när det är många färger. Det var bra att storebrodern hjälpte den lilla. Jag brukar hjälpa min lillasyster, lite gran i alla fall och min storasyster brukar hjälpa mig ibland. Min kompis hjälpte mig en gång när jag hade fastnat i ett träd."

Nora, 7 år om Djur som ingen sett utom vi, av Ulf Stark och Linda Bondestam:
"Den här boken var väldigt rolig för den handlade om roliga djur och det rimmade lite. Jag tyckte också att bilderna var fina för det var mycket färger och djuren var roliga."

Nora, 7 år om Oj, en polis, av Eva Lindström:
"Jag tror att den kommer handla om en polis! Boken är fin för det är olika färger, fina färger."

"Ett flygplan är som en grej som man kan åka med till andra länder. Jag tycker inte det är kul att åka flygplan för det är långtråkigt att sitta där och sen kan man få lock i öronen också. Det fick jag när vi åkte flygplan.

Boken var bra för man visste liksom inte vad som skulle hända, det var lite spännande. Det var också fina bilder i boken. Min kunde känna igen sig med att det var syskon som hjälpte varandra. Det som hände i boken kanske skulle kunna hända på riktigt.

Den här boken var lika bra som den förra boken vi läste. Fast de var lite olika. Den andra boken skrattade man mer åt och den här var mer spännande och lite allvarligare. Den andra var mer påhittad och rolig och rimmade lite. I den här boken var det lite mindre färger än i den andra. Jag tycker att det ska vara mittemellan, inte för mycket färg och inte för lite."

Tyra, 5 år om Åka buss, av Henrik Wallnäs och Matilda Ruta:
"Den handlar om några tigrar som åker buss. boken var bra tyckte jag för den var rolig och lite ledsen. Jag tror att de skulle åka till ett land som var jättelångt borta och bussen behövde stanna. Vissa behöver åka till något annat land för de kanske inte trivs där de bor. Om jag ska åka till ett annat land vill jag inte åka i en buss eller ett tåg som är jättevarmt. Om man kommer till ett nytt land där man inte kan språket kanske man inte har någon bästis, fast man kan lära känna en ny kompis. Fast det skulle vara svårt att lära sig ett språk. Min kompis mamma kan prata Spanska, hon kommer från ett annat land.Bilderna var fina tyckte jag!"

Tack Nora och Tyra för att jag fick läsa böckerna för er och för era bra åsikter!

1 kommentar:

  1. Så roligt at du har fått barn i målgruppen til å fortelle hvordan de likte bøkene. Det var fint å lese :)

    SvaraRadera