torsdag 13 oktober 2016

PAX Pestan - Recension

Pestan är den sjunde av tio delar i urban-fantasy-serien PAX som är skriven av Åsa Larsson och Ingela Korsell och illustrerad av Henrik Jonsson. Boken är utgiven av Bonnier Carlsen och finns att köpa på Adlibris och Bokus.

"Var inte rädd för häxor, speciellt inte för den som finns inom dig."

I PAX-serien får vi följa bröderna Alrik och Viggo som är utvalda att beskydda Mariefred mot de onda krafter som vilar över staden. Samtidigt som de måste slåss mot magiska väsen finns även ett hot i vardagen och skolan. Bröderna är fosterhemsplacerade då deras mamma har alkoholproblem och i skolan finns elaka Simon och hans pappa Träslöjds-Thomas som hela tiden vill sätta dit Alrik och Viggo. I Pestan  är det juletid fastän julstämningen inte är på topp. Fler och fler av Mariefreds invånare smittas av någon märklig sjukdom. Har detta något med Pestan att göra? När människor i Alrik och Viggos närhet insjuknar måste bröderna ta reda på vad det är för sjukdom. Och det är fort! Iris har en plan för hur de ska komma på vem Svarthäxan är och Alrik och Viggo måste hjälpa henne.

Jag vet inte vart jag ska börja! Det finns så mycket bra att säga om PAX, allt är bara så himla klockrent! Jag är verkligen helt inne i PAX-träsket och associerar allt till PAX! Allt! Det kan vara att någon har en randig tröja som Alrik, att någonting ser ut som i Mariefred eller något liknar en imp till exempel. Jag älskar det för det gör mig glad, dock börjar personerna i min omgivning tröttna lite gran... Därför är det så bra med bloggen, här kan jag skriva vad jag vill! Mycket PAX blir det, men jag vill verkligen sprida den underbara bokserien till ALLA! Genom mina tidigare inlägg vet ni säkert vad jag tycker om PAX-böckerna, men i det här inlägget kommer jag att skriva ännu mer!

Jag har längtat efter Pestan sedan jag läste ut del sex, Näcken, i höstas. Jag har längtat så mycket att jag till och med läste om hela serien i somras och jag planerar nästan att läsa om den igen i väntan på åttonde boken. Så när jag på Bokmässan fick tag i Pestan blev jag överlycklig. Och som pricken över i:et fick jag dem signerad av Henrik! Nu när jag läst ut Pestan längtar jag efter Vitormen som kommer i vår! Det som gör att man längtar så mycket är alla cliffhangers. Varenda kapitel avslutats med en cliffhanger, även hela böckerna! Det är så genialt av Ingela och Åsa! Det gör verkligen att man alltid vill fortsätts läsa! 

Ibland ställer jag mig frågan vilken bok jag skulle önskat att det var jag som hade skrivit och jag undrar om det baske mig inte är PAX-böckerna?! De är så otroligt bra och smarta! Man kan aldrig förutsäga vad som ska hända. Eller, man tror att man vet, fast det blir på ett helt annat sätt! Jag älskar hur man hela tiden blir överraskad av saker som händer och det går precis lagom snabbt! 

Jag tycker mycket om karaktärerna, Alrik, Viggo, Iris, Estrid och Magnar är mina favoriter! Ibland kommer jag på mig själv att tänka, så där skulle Alrik ha gjort, och sedan måste jag påminna mig själv om att de inte finns på riktigt. Karaktärerna känns verkligen levande! Just i Pestan tycker jag om att Iris har fått växa fram som en av huvudkaraktärerna.  Först visste vi ingenting om henne, men vart efter har vi fått veta mer och mer. I de tidigare böckerna var hon bara en sidokaraktär, men nu är hon en av huvudkaraktärerna. Jag tycker att hon att är intressant att läsa om, för hon har en del hemligheter som man gärna vill få reda på!

Åsa och Ingela har verkligen rört ihop en perfekt kompott av allt det bästa man kan tänka sig. I synnerhet gillar jag blandningen mellan vardag, skola och fantasy och väsen. Alrik och Viggo slåss mot både känsliga saker, problem i skolan och magiska väsen från nordisk mytologi. I skolan är det Simon och hans pappa Trädlöjds-Thomas som är de värsta fienderna. De beskyller alltid bröderna för vad som än händer. Jag säger som Ingela och Åsa, jag älskar att hata Träslöjds-Thomas. 

Sedan måste jag också slå ett slag för illustrationerna och omslaget! Fantastiska Henrik Jonsson är så himla duktig! Böckerna sticker verkligen ut i bokhyllan med sina färgglada sidor och häftiga bilder. I historien gör bilderna mycket, de berättar lika mycket som själva texten och är väldigt detaljerade. Superfint! Jag tror att bilderna kan vara en av anledningarna till att så många älskar PAX-böckerna. De ser inte ut som vilken bok som helst, utan är helt unika! 

Jag älskar det här! För mig är PAX boklycka! Därför får Pestan 5 av 5 ugglor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar