torsdag 6 oktober 2016

Läst i september

På hösten är det väldigt mysigt att sitta inne och läsa! Därför har det blivit några böcker lästa under september trots en massa skola och sånt. Det roligaste jag upplevde under månaden var helt klart Bokmässan! Det var himla kul! Nu är att-läsa-högen väldigt hög och jag ser fram emot att läsa alla underbara böcker jag fick med mig hem! Men det blir det mer om nu i oktober, nu är det dags att utvärdera septembers läsning.

Föst och främst läst jag ut en bok jag läst en stor del av sommaren, Girl online On tour av Zoe Sugg. Den var på engelska och tog därför lite längre tid att läsa. Men jag tyckte om den! Det här var nog den första gången jag kunde njuta av att läsa på engelska för jag kände att jag förstod mer än
vad jag brukar göra! Jag läste Zoe Suggs första bok om Girl online både på engelska och svenska och sedan läste jag den här på engelska direkt eftersom att den översatta inte hade getts ut än. Jag rekommenderar verkligen Zoe Suggs böcker för jag tycker mycket om dem, de är härliga att läsa!

Under september var jag med i en bloggstafett om boken Vi är en, av Sarah Crossan. Den handlar om de siamesiska tvillingarna Tippy och Grace och är skriven på ett lite annorlunda sätt. Boken var väldigt fin, sorglig och intressant tyckte jag! Läsvärd!

Jag har länge velat läsa något av Johanna Thydell och när jag fick tag på Mornitologen i skolan blev jag superglad. Den läste jag ut på bara ett par dagar, det var en sådan där bok som egentligen inte är så speciell, men man fastna ändå i den! Den var bara mysig att läsa på något sätt och jag gillade den! Snart kommer en recension.

Jag är med i bokklubben Bookworms på Eskilstuna stadsbiliotek, där träffas vi en gång i månaden och pratar om en bok vi har läst. September månads bok var Meg Rosoffs Så har jag det nu. Det var en ganska tuff bok om Daisy som skickas till sina kusiner i England eftersom att det är krig där hon bor. Boken är tänkt att utspela sig i framtiden men man får en känsla av att det är förr i tiden tycker jag. Jag tyckte boken var sådär, men helt klart värd att läsa om man känner för det. I fredags hade vi en träff där vi pratade om boken och gjorde ett collage med inspiration från bokens karaktär Daisy. Det var väldigt roligt!

Samma dag som jag åkte till Bokmässan läste jag ut en väldigt bra bok från Bonnier Carlsen, den heter Ingenting och allting och är skriven av Nicoola Yoon. Det är verkligen en bok för bokälskare eftersom att man i boken hela tiden får en massa tips på böcker. Det gillar jag! Mer om den här boken i en kommande recension.

I september var det äntligen dags! Pestan släpptes! Som jag har längtat och nu har jag den! Den står ett par meter ifrån mig i bokhyllan och ser fin ut. Å vad jag älskar det! Och bra var den också, såklart! Det var inte den bästa av PAX-böckerna, min favorit är nog Näcken, men alltså Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson vet vad dem gör! Det är så himla bra! Recensionsdatumet är inte för än i mitten av oktober, men ta det lugnt, recension kommer!

Jag fick en bok som heter Farväl Eritrea skickad till mig av en kille som hade jobbat med flyktingar. Där hade en av dem han jobbade med, Samuel Brhane skrivit om sin flykt från Eritrea och genom Sahara på vägen till Sverige. Nu fick jag alltså boken där en sextonåring berättat med sina egna ord alla hemskt jobbiga saker han varit med om. Det var intressant och sorgligt att läsa. Jag har svårt att förstå att det här faktiskt har hänt på riktigt, för det är så hemskt. Tänk att det är folk som har det så här! Boken tar upp hur det är att bli bortgift, att fly genom Sahara, se på när människor faller ihop av utmattning och att behöva kräva pengar från sin familj. En viktig bok! Jag är glad att jag fick chansen att läsa den!
På Bokmässan gav Tin på Vombat förlag mig en jättefin bilderbok, Svalan och snigeln hittar hem, av Anders Nyman och Fanny Felicia Svanberg. Den läste jag härom kvällen, en jättefin barnbok! Det speciella med boken är att den är skriven på både Arabiska och Svenska, superbra ju! Det här är en bok jag kommer skriva mer om här på bloggen, för det är hur coolt som helst med en bok på två språk!

Det var allt jag läste i september, jag är väldigt nöjd med min läsning! Många bra böcker! I oktober ser jag fram emot att läsa böckerna jag fick med mig hem från Bokmässan och kanske några Augustnominerade! I slutet av oktober får vi veta vilka böcker som har blivit nominerade, det ska bli spännande att se. I år kommer jag ha en stor koll på Augustpriset eftersom att jag är ambassadör för barn- och ungdomskategorin. Det ska bli väldigt roligt att få ta del av allt spännande som händer kring priset! Jag ser fram emot det mycket!

Bokmässaaaaaaan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar